Prolomit vlny: Promluví i české ženské celebrity otevřeně o údělu matky nebo seniorky?
Zahraniční média si stále více začínají všímat osudů a zkušeností žen, které byly dříve ve veřejné debatě a populární kultuře téměř neviditelné. Jde slyšet volání po posílení hlasu těch, které byly zatlačeny do stínu kvůli mateřství či vyššímu věku. Najdou se i v českém kontextu v řadách celebrit ženy, které otevřeně promluví o svém údělu matky či ženy v důchodovém věku?
V prosinci minulého roku vyšel v deníku Guardian rozhovor s herečkou Keirou Knightley, která již delší dobu otevřeně vyjadřuje své feministické postoje. Bouři i v českých internetových diskusích rozpoutala v minulosti kritikou submisivní postavy Popelky a spíláním vévodkyni Kate, která se nechala fotit načančaná a v podpatcích už několik hodin po porodu. V novém rozhovoru pro Guardian Knightley rozvinula hned několik tezí, které sepsala ve svém emotivním eseji Slabší pohlaví zveřejněném v antologii Feministky nenosí růžovou a další lži.
Tvrdí, že není dostatečně vyslyšena zkušenost žen. Důvodem má být to, že my všichni soucítíme primárně s muži, protože právě jejich zkušenost je tolik rozšířená prostřednictvím kultury. Z filmů a knih známe i mnoho aspektů mužské sexuality, což se nedá říct o té ženské. Knightley vyjadřuje své znechucení z toho, že ženy jsou vnímány jako sexy jen před porodem a pak primárně už jen jako mámy. O měsíc později vyšel v témže titulu rozhovor s jedenasedmdesátiletou americkou herečkou Glenn Close. Ta mluví o tom, že ženská sexualita neuhasíná ani v důchodu, a dodává, že je ironií, že se začínáme cítit v naší vlastní kůži komfortně pouze na sklonku našich životů.
Knightley a Close kromě ženství spojuje to, že jsou díky své slávě vlivné. Jejich vyjádření v médiích odráží nálady ve společnosti a dále je utvrzují. Obě jsou v něčem odchýlené od prototypu filmových sexuálních objektů. Knightley je hubatá a má dítě, Close je na hollywoodské poměry asi tak půl století za zenitem. Obě jsou ztělesněním toho, o čem se v souvislosti s ženami nemluví. A tím je dvojí období, kdy jsou ženy ve společnosti a kultuře vidět ještě méně než obvykle. Neviditelnými se ženy poprvé stávají na mateřské, kdy se po nich alespoň v očích médií na několik let slehne zem. A o pozornost pak až na několik výjimek zase přichází ve stáří.
Ta paralela se může zdát přehnaná, ale zkuste si vzpomenout byť na pár žen z českého kontextu, které patří do jedné z těchto skupin a jejichž hlas je stále slyšet jinak než v souvislosti s příkrmy nebo recepty na bábovku. Příčinou může být to, že jsou ženy nejvíce respektovány právě v období mládí (ale prosím bez dítěte) a pak s úbytkem krásy mizí, aniž by je někdo hledal, podobně jako nikým nepostrádaná Barb v seriálu Stranger Things.
Zaplnit černé díry týkající se ženské zkušenosti v kultuře bude nejen v Česku trvat. Přiznat sexualitu ženám mimo prototyp fešné mladice zabere času ještě více. Ale je cítit, že se i této stránky popkultury začíná dotýkat aktuální vlna snahy o respektování diverzity těl a sexuality. Kdo by před pár lety čekal, že se bude v klipech natřásat polonahá obézní diva Lizzo nebo že bude raperka Cardi B v posledním trimestru zpívat sama o sobě, že je „třesoucí se tělo, hot mamka“.
S Keirou Knightley či Glenn Close můžete nesouhlasit. Ale ať sním svůj klobouk, jestli někdo najde v českém kontextu ženskou celebritu na mateřské či v důchodovém věku, která by autenticky mluvila o svém údělu.
Proč ženské celebrity v určitých fázích života udělují jen rady k péči o rodinu či odstraňování vrásek? A co jiného by mohly světu sdělit? Poslechněte si glosu Zuzany Fuksové.
Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.
Související
-
Mámina náruč nade všecko. K čemu jsou old school rady matkám, které z mateřské nezaplatí nájem?
Nevěřila jsem svým očím, když jsem četla rozhovor s jedním z autorů petice proti novele školského zákona, která by měla rodičům umožnit (nikoli nařídit) umístění...
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka