Punk a spiritualita ve Špíně: První společné kroky
Hergot! konečně nakazil Špínu! Nejen, že se duchovno v různých podobách prohánělo téměř celou stopáží pořadu, ale navíc již nyní lze říci, že to rozhodně nebylo naposledy. Začíná volný seriál, v kterém dojde krom skřípajících kytar i na modlení!
Punková scéna je k organizovanému náboženství tradičně spíš nedůvěřivá, přesto nikdo nemůže popřít, že už v první polovině 70. let založili legendární protopunkovou kapelu Death tři černí baptisté, kteří se za své duchovní podloží rozhodně nestyděli. O necelou dekádu později na ně v křesťanském prostředí nevědomky navázali kontroverzní Scaterd Few, kteří dodnes znějí, vypadají a vůbec působí v kontextu CCM (Contemporary Christian Music) jako pěst na oko.
Alien Kulture, muslimové pákistánského původu, se v Británii chopili kytar v období plném rasisticky motivovaných útoků krajní pravice na kohokoli, kdo měl tmavší barvu pleti. I když po nich zbyla jediná oficální nahrávka v podobě sedmipalcového singlu, stali se o mnoho let později příkladem pro celou rozvíjející se scénu taqwacore, muslimského punku v čele s The Kominas, Secret Trial Five nebo Al-Thawra.
Bad Brains dokázali stejně intenzivně odehrát dvouminutovou sypačku, jako rozvláčnou houpavou rastafariánskou litanii, no a pozadu dlouho nezůstal v kauze punk ani hinduismus. Šušká se, že první pravá hinduistická punková kapela na světě nebyla vůbec z angloamerického kulturního okruhu, ale z Filipín a říkala si The Wuds. Větší spolehnutí je ale určitě na podhoubí hnutí Hare Krišna, které přesvědčivě prosazuje v punkovém prostředí například téma vegetariánství a dovede své argumenty podložit patřičně radikální hudbou, počínaje průlomovým albem Age Of Quarrell od Cro - Mags.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.