Quest: Jak budovatelské strategie prodělaly klinickou smrt. Při životě je drží Cities: Skylines

22. červenec 2017
Ze hry SimCity 2000

Kdysi jeden z nejvýdělečnějších žánrů se dnes ocitá na pokraji smrti. Legendární SimCity spáchalo seppuku a uvolnilo pole dalším zájemcům o astronomické výdělky. Využít téhle šance však dokázala jen jedna partička nadaných Finů.

Zřejmě i vy jste se v životě minimálně o jednu budovatelskou strategii otřeli. Jde totiž o žánr často až nepochopitelně blízký i lidem, kteří se o počítačové hry jinak nezajímají. Nezřídka se zapojíte do konverzace s někým, kdo „hry nehraje“, ale o pár minut později z té samé osoby vypadne, že strávila půlku dětství staráním se o virtuální příbuzné v The Sims.

Dnes je situace úplně jiná. Všeobjímající kouzlo The Sims a spol. už vyprchalo, hráči a lidé obecně zlenivěli a především se objevily stovky dalších nenásilných her. To tehdy neplatilo – buď jste kosili démony po tisících, nebo jste si lámali hlavu s nelogickými hlavolamy v klasických adventurách. Až hry jako SimCity či Pharaoh dokázaly patřičně vzrušit i ty, kteří střílení virtuálních nácků považovali za pokleslou zábavu.

Za naprostý vrchol žánru hráčská obec považuje SimCity 4 z roku 2003. Originál od Maxisu. V něm jste si mohli postavit město tak komplexní, že by se z toho leckomu zatočila hlava. Překonat takové masivní veledílo samozřejmě není jednoduché, ale to by se o to někdo musel aspoň pokusit! Série Tropico či Anno sice přinesly několik skutečně kvalitních her, žádná z nich ovšem nedokázala ukojit hlad po novém SimCity. A tak se k tomu 10 let po vydání SimCity 4 odhodlal sám Maxis…

Dopadlo to katastrofálně. Marketingová lavina zafungovala a nového SimCity se během prvních dvou týdnů prodalo víc než 1 milion kopií, ale samotná hra většinu majitelů rozpálila doběla. Svým způsobem byla propracovaná, zábavná, bohužel se sama zabila nepochopitelnými chybami: povinností hrát online, extrémně malou herní plochou či vypnutím některých funkcí, aby se ulevilo serverům. A ani recenzenti si nebrali servítky – věhlasné magazíny jako Destructoid, Eurogamer či GameSpot udělily poslednímu SimCity jen podprůměrné známky. Dva roky poté se vydavatel EA rozhodl studio Maxis raději zavřít.

Zdálo se, že s Maxisem zahyne i celá větev simulátorů budování měst. Co by to však bylo za příběh, kdyby neskončil happy endem? Ten má název Cities: Skylines. Počin finského studia Colossal Order je možná zatraceně neoriginální a jeho autoři ve skutečnosti pouze plní přání nadšené komunity, to ale bohatě stačí. Je fajn, že jediný moderní zástupce své kategorie nezneužívá svého v podstatě monopolního postavení a chová se vůči fanouškům nadmíru férově. Finální verdikt nad Cities: Skylines a mnoha jeho (často bezplatnými) přídavky si poslechněte v novém Questu!