Quest: Jako přemalovaný starý vačnatec. Remasterovaný Crash Bandicoot je především herní relikvie

15. červenec 2017

Nostalgie je jedna z nejzrádnějších lidských emocí. Herní vydavatelé na ni v posledních letech útočí jak smyslů zbavení a my si to necháváme líbit. Kupovat si znovu přeleštěné hry z 90. let je přece fajn, ne?

Dobrodružství Crashe Bandicoota z éry prvního PlayStationu milovali všichni. Žádná 3D plošinovka tehdy nevypadala tak dobře, nic lepšího v tomto žánru neexistovalo. Proto se nemůžeme divit, že každý, kdo na konci 90. let trávil čas s první konzolí od Sony, vzpomíná na Crashe s láskou tak mocnou, že se nová kolekce vylepšených předělávek stala nejrychleji prodávanou exkluzivitou pro PlayStation 4 letošního roku. Ale opravdu je N. Sane Trilogy tak skvělá sbírka?

Co do věrnosti předloze se autorům na první pohled povedlo všechno. Nováčkům se může zdát, že se během těch 20 let zlepšila jenom grafika, ale ve skutečnosti tvůrci remasteru sáhli i do mnohem citlivějších míst. Například zahýbali gravitací, která je teď o kousek silnější, a tím pádem bývá správné načasování skoků náročnější. Také model kolizí Crashe s okolím značně utrpěl – v „moderním“ pojetí se z dříve kvádrovitého Crashe stal jakýsi ovoid, který klouže z okrajů plošinek vždy, když se to hodí nejméně.

Je třeba si přiznat, že skákačky s Crashem Bandicootem děsivě zestárly. Ta první z roku 1996 dokonce tak, že sotva balancuje na hranici hratelnosti. Jedním z hlavních problémů je fixovaná kamera, kvůli které často nevidíte, co byste zrovna potřebovali – nepřátele, krabici nebo plošinku. Nejsilnější pocity frustrace zažijete v levelech, kde vás shora nahání obří monstrum nebo valící se koule, a překážky se Crashovi vykreslují zhruba metr před očima.

Kolekce N. Sane Trilogy naštěstí obsahuje i druhý a třetí díl, jež se hrají podstatně příjemněji. Už díky vyšší variabilitě prostředí a méně zašlému level designu vás dvojka a trojka alespoň v některých částech okouzlí, byť také mají svoje slabé chvilky. Potápěčské úrovně jsou pořád bolestivě těžkopádné, jízda na vodním skútru stejně tak. Zkrátka, co za moc nestálo před 20 lety, může dnes být pro leckoho nesnesitelné utrpení, a co jsme na Crashovi bezmezně obdivovali, už z velké části vyčpělo. A z toho nemůžeme nikoho obviňovat, hry, obzvlášť ty trojrozměrné, zkrátka stárnou a my už jsme zmlsaní. Pokud Crash Bandicoot není vaše srdcovka, klidně se kolekci vyhněte a porozhlédněte se třeba po jiné předělávce klasické 3D plošinovky. Quest dává 4 body ze 7.

Kromě rozvášněného povídání o kolekci Crashe Bandicoota jsme v novém Questu stihli debatu o agresivních slevách na Steamu + retro s českou adventurou Ve stínu havrana. Poslouchejte a podcastujte!

autoři: Jaromír Möwald , Lukáš Kunce
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.