Rozpad temné mysli. Novinka Yvese Tumora ilustruje stavy šílenství i sebedestrukci
Jsou umělci, kteří vyvolávají svým vystupováním tak vysokou míru nejistoty a nepředvídatelnosti, že se začne časem nadneseně spekulovat nad jejich pozemskou existencí. Multiinstrumentalista, zpěvák a producent Yves Tumor je jedním z nich. Na své třetí desce Safe in the Hands of Love nás zve do hořkosladkého vnitřního světa, který se vzpírá představám o neslučitelnosti tradičního písničkářství a experimentální elektroniky.
Yves Tumor je živoucí antitezí všech pouček o tom, jak se stát v digitální éře úspěšným umělcem a jak si svou pozici udržet. Nepředvádí se online a nebalamutí fanoušky falešným pocitem vzájemné blízkosti a přátelství. Neuvidíte ho publikovat instastories z turné ani selfies z hotelového pokoje.
„Začal jsem si všímat, jak spousta lidí buduje svou fanouškovskou základnu tak, že je s ní v neustálém kontaktu. Pořád jsou online a postují příspěvky xkrát denně, až začnou mít fanoušci pocit, že je znají osobně, aniž se spolu kdy potkali,“ řekl Yves Tumor loni Pitchforku v jednom z mála rozhovorů, které kdy médiím poskytl. Ve zbytku případů navíc svolil jen k pár otázkám, na něž zpravidla odpovídal v holých větách a s notnou dávkou ironie. Rodák z Tennessee si nezakládá na provokativním antimarketingu velkých hvězd, nerozehrává ani burialovskou hru na anonymního hrdinu. Soukromí je mu zkrátka svaté a raději se na svou tvorbu soustředí, než aby o tom mluvil a postoval.
Jakkoli to může znít v této eklektické době jako klišé, Yves Tumor je v první řadě žánrově nezařaditelným samorostem. I proto třeba jeho track Limerence dokonale zapadl na Mono No Aware, brilantní kompilaci producentů spjatých s berlínským experimentálním labelem PAN, jejímž leitmotivem byla meditace nad silou okamžiku a neostrou hranicí mezi reálnými vzpomínkami a zkreslenými halucinacemi.
Neuchopitelný je Yves Tumor i na albech When Man Fails You a Serpent Music. Ze vzdušných ambientních koláží se spouští jako kamikaze do sebedrásavých dronů a s lehkostí staví mosty mezi kytarovými r’n’b riffy a freejazzovými dekompozicemi. Libuje si ve znepokojivých perkusivních smyčkách a podobně jako třeba Dean Blunt hojně využívá fragmenty field recordings.
Yves Tumor vystoupí v sobotu 6. října v rámci pražského Lunchmeat festivalu.
Osobitou zvukovou architekturu přenáší Yves Tumor i na své aktuální album Safe in the Hands of Love, které vydal nečekaně minulý týden skrze label Warp. Částečně upustil od kompoziční rozvolněnosti, aniž by zanevřel na experimentální dobrodružství. Burácivé zefektované perkuse v písni Recognizing the Enemy vytváří ostrý kontrast se symfonickým aranžmá a evokují obraz temné mysli, která zápasí s vnitřními démony a osciluje mezi vášní pro sebedestrukci a zoufalým hledáním věčného klidu.
Motiv dialogu mezi vědomím a podvědomím se ostatně na novince opakovaně vrací, ať už jde o sonickou noiseovou destrukci v tracku Hope in Suffering (Escaping Oblivion & Overcoming Powerlessness), nebo baladický duet Licking an Orchid se sexuálním podtextem, v němž exceluje přizvaná vokalistka James K.
Většina písní odzbrojuje posluchače svou přímočarostí a schopností smést je jako silná tlaková vlna, kouzlo jiných zase tkví v tom, že se svou mnohoznačností vzpírají jednoduchým interpretacím. Svižnou hitovku Noid, kombinující prvky breakbeatu a špinavého popu, lze vnímat jako kritiku policejního násilí, stejně jako obraz temné mysli sužované paranoidními stavy. V obou případech jde ale o zoufalé volání po svobodě, ať už té uvnitř vlastní mysli, či sociálních struktur.
Z novinky Yvese Tumora vyčnívá autenticita i existenciální zranitelnost, aniž by sklouzávala do sebemrskačského egotripu a pompézních křečí. Její otevřenost a uvěřitelnost zahání všechny pochyby o laciném sentimentu. Ojedinělost alba Safe in the Hands of Love se skrývá v kombinaci archetypální výpovědi trpícího umělce a odvahy hledat nové zvukové kontexty. Právě proto patří k horkým favoritům na nejlepší desku letošního roku.
Hodnocení: 95 %
Yves Tumor – Safe in the Hands of Love (Warp, 2018)
Proč je třetí deska Yvese Tumora žánrově nezařaditelná? A proč patří mezi nejlepší letošní desky? Poslechněte si celou recenzi.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.