Salazarova pomsta vrací Piráty z Karibiku do správného kurzu

Z filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Na to, že Piráti z Karibiku vznikli podle atrakce v Disneylandech, je to velice dobře promyšlená blockbusterová série s mnoha žánrovými polohami a lákadly. Mix dobrodružných příběhů, fantasy, hororu, romantiky a komedie si zaháčkovává různé divácké skupiny bombastickou akcí, velkolepým trikovým spektáklem, fantastickými, legendami opředenými artefakty, monstry, permanentní nadsázkou i hereckými hvězdami. Čtvrtý díl série s podtitulem Na vlnách podivna ale ukázal, že tahle lákadla jsou potřeba všechna najednou.

Ne všechna totiž v každém filmu fungují stejně dobře. Čtvrtý díl se příliš spolehl na vzájemné špičkování postav v komických dialozích a už mu bylo trochu jedno, že se postavy přesouvají z místa na místo jen rozvláčně, děj zoufale stagnuje a fantastických motivů a bombastických scén v něm také není zrovna přehršle. Také charisma piráta Jacka Sparrowa v podání Johnnyho Deppa začínalo působit jako stará vesta, tím spíš, že na něj tvůrci tentokrát naložili úlohu hlavního tahouna celého vyprávění.

V pátém díle s podtitulem Salazarova pomsta je už ale zase všechno v pořádku. Možná víc v pořádku než kdykoli dříve. Dvojice nepříliš známých, původem norských režisérů Joachim Rønning a Espen Sandberg už od začátku nastavila sebejistý dynamický styl, kamera je sice v akčních scénách permanentně v pohybu, avšak tyto pohyby dohromady tvoří promyšlenou choreografii, která diváka perfektně vede nápaditými akčními scénami. Úvodní akce s nedomyšlenou bankovní loupeží představuje předčasné vyvrcholení celého filmu.

z filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Zatímco předchozí dvě pokračování trpěla příliš velkým počtem postav (k původní sestavě stále přibývaly nové), pátý díl dává dohromady celkem vyváženou sestavu, v jejímž čele jsou astronomka a horoložka Caryna, přísahající na vědecké principy, a milovník pirátských bájí Henry, fascinovaný nadpřirozenem. Jsou sice remixovanými verzemi Elizabeth Swan a Willa Turnera z předchozích dílů, přinášejí ale nový, i když ne důkladně rozvinutý, konflikt vědy a víry. Caryna přitom nabourává genderové stereotypy nejen proto, že stojí na straně vědy, ale také tím, že je přinejmenším stejně aktivní jako Henry. Na druhou stranu, když pomineme vyloženě vedlejší part čarodějnice Shansy, je Caryna jediná ženská postava v celém filmu, což dělá z celého pirátského podniku hodně konzervativní pánský klub.

Čtěte také

Co se týče dramaturgie vyprávění, nebyla na tom série Pirátů z Karibiku nikdy zvlášť dobře. Smysluplnost děje se vždycky podřizovala potřebě valit na diváky jednu atrakci za druhou. Salazarova pomsta je v tomhle ohledu typické pokračování. Ve filmu je několik scén uvádějících vedlejší postavu, se kterou se dál nijak nepracuje. To je případ nejen čarodějnice Shansy, ale také nedobrovolné nevěsty Jacka Sparrowa, na kterou natrefí na jednom ostrově, nebo Sparrowova strýčka, jehož hraje Paul McCartney.

Ostatně McCartney v téhle miniaturní a pro celé vyprávění naprosto nadbytečné roli působí mnohem vtipněji a živěji než Johnny Depp coby Sparrow. Někdejší ústřední komická postava série v pátém díle opakuje dobře známý rejstřík udivených pohledů, kolébavých postojů a cynických fórků, které sem tam stále pobaví, ale už těžko někoho mohou překvapit. Tvůrci naštěstí sázejí spíš na situační vtipy, do kterých se zapojuje více postav, a nadělují komické repliky i jiným hrdinům, ze Sparrowa je tak spíš člen týmu než ústřední postava.

Z filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Díky nápaditým scénám také snadněji zapomeneme na to, jak málo prostoru dostává hlavní dějová linie s kapitánem Salazarem a hledáním legendárního Poseidonova trojzubce. Řídká Salazarova motivace, spočívající jen v touze zabít Jacka Sparrowa, se do konce filmu nijak nerozkošatí a trojzubec je sice artefakt, který všichni hrozně chtějí, ale který toho do příběhu moc nepřinese. Záporáci i kouzelné předměty měli v předchozích dílech daleko propracovanější mytologii i auru záhadnosti. Salazarova pomsta za to platí finální scénou, která je sice vizuálně monumentální, ale také dost přímočará a statická.

Pátý díl Pirátů z Karibiku přesto patří k nejlepším dílům celé série. Ne všechno v něm funguje, zbytek ale funguje tak dobře, že snadněji přehlédneme momenty, které kulhají na jednu nebo i na obě nohy. Je to sice podprůměrná dobrodružka, ale zároveň zatraceně dobrý akční film s pár vtipnými situacemi a působivou výpravou. Jako filmový ekvivalent atrakce v Disneylandu je překvapivě uspokojivý.

Hodnocení: 78 %

Z filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta