Šít bez odpadu. Designérka Žil Vostalová věří, že digitální móda je střihem budoucnosti

28. prosinec 2017
Designérka Žil Vostalová věří, že digitální móda je střihem budoucnosti

Žil Vostalová je česká designérka, která se specializuje na digitální módní tvorbu. Díky navrhování oděvů prostřednictvím 3D modelů v počítači tvoří reálnou módu s minimem odpadu. V rozhovoru se dozvíte, jak funguje virtuální navrhování oděvů, jaké to je na stáži u proslulého Husseina Chalayana nebo jak se mohou evropští designéři propojovat s lokáním průmyslem.

Absolventku amsterodamského módního institutu AMFI Žil Vostalovou jste mohli zaznamenat třeba na Czech Design Weeku nebo na letošním Designbloku. Předvedla tu, jak mohou počítačové modely usnadnit návrhářskou práci. Malá ukázka byla k vidění v rámci projektu HFCN, který vznikl díky spolupráci s designérkou Hanou Frišonsovou a webdesignéry ze studia Creative Nights. V současné době se digitální navrhování používá hlavně při průmyslové výrobě velkých sérií. Podle Vostalové ale může být metoda přínosná i pro autorskou tvorbu.

„Navrhovat v digitálu je pro mě přirozené. Jsem dítě devadesátek, které s kompem strávilo celé dětství. Proto jsem se rozhodla svůj proces přesunout do digitálního světa. Ušetří se tak spousta materiálu, to je pro mě důležité. Nepotřebujete dělat reálné zkušební modely, kalika, nemusíte kreslit střihy na papír,“ popisuje Vostalová.

Během studií Vostalová absolvovala stáž v londýnském studiu světově známého módního inovátora Husseina Chalayana. „Nastoupila jsem v období, kdy vznikala kolekce Moor’s Gaze na jaro a léto 2015. Její součástí byly konstrukčně velmi zajímavé šaty, takzvané Transformers, které se zataháním za šňůrky tvarově proměňovaly. Kolekce obsahovala na čtyřicet modelů a ke každému z nich vzniklo během příprav několik zkušebních verzí,“ vysvětluje Vostalová. Právě odpad z designérského procesu je podle ní možné digitální tvorbou eliminovat.

Podobně progresivní designérky a designéři z Evropy mají nyní šanci lépe navazovat spolupráce s lokálními výrobci. Propojování návrhářů se středně velkými výrobními podniky má usnadnit program Evropské unie Worth Partnership Project. „Program je určený pro módní návrháře, výrobní podniky a technologické firmy. Cílem je podporovat nové způsoby výroby a průkopnické myšlenky, které by byly šetrné k životnímu prostředí,“ popisuje Anna Mitchell z Worth Partnership Project.

Jak funguje studio Husseina Chalayana z pohledu stážistky a jak se navrhuje digitálně? Poslechněte si v záznamu Modeschau.

Playlist:
Dinamarca – Uzi
Flagalova – Vampire Diary
FVBIO – Waves (Letta Remix),kk
POUNDSHOP – 6wings
Mobilegirl –Vivibass
Oly – Hylo
Caudillo – DMT

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.