Studentské organizace: České univerzity vynalézají kolo stále znovu a znovu
Zorientování se v univerzitním prostředí je značně komplikované. Než student zjistí, jak univerzity vnitřně fungují, často už se studiem končí. Proto je Jakub Kočí skeptický vůči spontánnímu rozvoji studentských organizací ze strany studentů. České vysoké školy přitom často vůbec netuší, jak jejich studentské spolky, kluby nebo hnutí fungují. „Neznalost na straně vedení univerzit a fakult je naprosto obrovská,“ doplňuje zakladatel Unie studentů VŠE.
Podle Jakuba není téma vysokoškolských studentských organizací vůbec zpracované. V Česku neexistuje téměř žádná odborná literatura. Ať už je to chybějící historickou tradicí, dosud se držícím odérem svazáctví, nebo neaktivními studenty, není v Čechách téma studentských spolků považováno za zrovna vzrušující. Pracovní trh přesto začíná aktivní studenty rozlišovat. Velké firmy se vyloženě zaměřují na lidi ze studentských organizací. „Lidi ze spolků jsou mnohem dospělejší a ucelenější. Je u nich výrazně větší šance, že budou něco umět, budou tu věc schopni vytvořit od A do Z a ještě to dobře prodat,“ říká absolvent Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické.
České univerzity nejsou zrovna úspěšné v rozvíjení svých aktivních studentů. Pořádně nevědí, co od nich vlastně chtějí a jak jim jejich činnost usnadnit. Přitom se stačí podívat na školy, kde studentské spolky fungují, případně do zahraničí. „Raději vymýšlí kolo pořád od začátku.“ Jakub Kočí vidí zásadní problém v nedostatku pravidel pro existenci studentských spolků. Aktivní student, který chce něco dělat, si všechno musí zjistit sám, což je příliš zdlouhavé a pracné. V procesu navíc riskuje, že mu univerzita jeho činnost kdykoli zruší bez jakékoli transparentnosti a odpovědnosti. „Student je ve strašně nerovnoprávné pozici vůči univerzitě.“
Jedinou výjimku vidí Jakub ve Vysoké škole ekonomické. „VŠE je jediná vysoká škola, která má definovaná pravidla pro spolky. Jsou tam relativně jasná pravidla, co musíš splnit a co můžeš dostat.“
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.