Taktika mrtvé kočky. Boris Johnson pro zakrytí hříchů minulosti čaruje s vyhledáváním na Googlu

Boris Johnson se zaseknul při spouštění ve Victoria Parku
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Boris Johnson se zaseknul při spouštění ve Victoria Parku

Když se chcete stát šéfem britských konzervativců, hodí se, když na vás na internetu není moc špíny. Dnešní díl rubriky Ucho je o tom, jak můžete takzvanou taktikou „mrtvé kočky“ omámit i technologického giganta.

Velká Británie se stále hádá o brexit. Britové se sice neumí shodnout, jestli vůbec brexit chtějí, a když už, tak jaký, ale během první poloviny letošního roku začalo být nad slunce jasné, že drtivá většina z nich nechce, aby za ně jednala premiérka Theresa May. Proto před několika týdny oznámila, že hodlá odstoupit. Mezi konzervativci se ihned strhl boj o to, kdo její místo zaplní. Stěží by to mohla být větší fraška. Půlka relevantních kandidátů už se do médií musela omlouvat za své drogové experimenty: Rory Stewart za opium a Michael Gove za kokain. Králem britského mediálního cirkusu je ovšem bývalý londýnský starosta a současný poslanec Boris Johnson. Ten se ke svému údajně jedinému kokainovému experimentu vyjadřoval už před lety, a musel tak zaujmout něčím jiným.

Blonďatý poslanec se nejprve dostal do zpráv, když na něj jeho soused zavolal policii, protože se Johnson nad ránem hlasitě hádal se svou partnerkou. V rozhovoru pro talkRadio o několik dní později pak Johnson bizarně přiznal, že aby si odpočinul, vyrábí ze starých dřevěných bedýnek modely autobusů. Nešálí vás zrak. Autobusy. Z bedýnek. Prý na ně maluje spokojené cestující.

Boris Johnson

Adamu Bienkovovi, který píše pro web Business Insider, se ale nezdálo, že by excentrik Johnson skutečně měl tak absurdního koníčka. Na Twitteru Bienkov připomněl starší rozhovor, ve kterém Johnson popisuje, jak reaguje, když prohrává. „Když hodíte na stůl mrtvou kočku, je jistá jedna věc – a nemyslím, že lidi budou pobouřeni, znepokojeni a znechuceni. To budou, ale na tom nezáleží. Hlavní je, že všichni budou křičet: probůh, na stole je mrtvá kočka! Takže budou mluvit o mrtvé kočce, o tom, o čem chcete, místo předchozího tématu, které vás trápilo,“ vysvětluje svoji „taktiku mrtvé kočky“.

A co se Boris Johnson mrtvou kočkou v podobě pomalovaných bedýnek pokoušel zakrýt? Nešlo o jeho ranní hádku. Odpověď je spíš technologického rázu. Johnson byl jedním z nejvýraznějších politiků, kteří před třemi lety lobbovali ze brexit. Kampaň za odchod Británie z EU tehdy neslavně operovala s reklamním autobusem, na němž byl přinejmenším zavádějící nápis. Tvrdil, že Británie odvádí do EU 350 milionů liber týdně, a ty by radši měly být utraceny za domácí zdravotní systém. Johnson dokonce v jednu chvíli čelil v souvislosti s tímto autobusem kontroverzní žalobě, kterou však soud zamítl jako politicky motivovanou.

„Když jste předtím vyhledávali ‚Boris autobus‘, Google vám vyhodil výsledky o lži o penězích pro EU a Johnsonově tichém přitakání. Teď vám stejné vyhledávání ukáže zprávy o Johnsonově vášni pro vyrábění modelů autobusů,“ vysvětluje Glyn Moody na webu Techdirt. A Johnsonova hádka s partnerkou je zapomenuta taky, jako drobný bonus. Takže až příště uděláte něco, za co se budete stydět, rychle najděte mrtvou kočku. Funguje to i na Google.

Za co byste se víc styděli – ranní hádky s partnerkou, drogy, nebo kampaň k brexitu? Boris Johnson se kvůli jednomu z toho asi snaží ovlivnit výsledky vyhledávání. Poslechněte si glosu Matěje Schneidera.

Komentáře v rubrice Ucho vyjadřují názory autora.