Telefonování v MHD a protivné prodavačky. Lidé se nechovají ideálně, naučme se předcházet konfliktům

9. srpen 2022

„Lidé se nechovají podle našich představ, tak to bylo, je a bude,” říká pro Balanc psycholožka, psychoterapeutka, koučka a autorka knih Radka Loja. Setkání s cizími nám může pěkně znepříjemnit den. Puberťáci poslouchají nahlas hudbu v autobuse, prodavačka je protivná, bezdomovec na vás dotírá. Ve veřejném prostoru vznikají konflikty. Proč tomu tak je, jak je řešit, předcházet jim a nebrat si je osobně?

„Nejdůležitější ingrediencí dobré komunikace je respekt. Ten mnoho lidí nemá.“ Je pochopitelné, že nás druzí lidé na veřejnosti občas rozčílí. Když se někdo ohradí, často to udělá úsečně, agresivně. „Nemůžeš si ten kravál vypnout? Nikdo na to není zvědavej.“ Jak se asi takový člověk zachová? A jak by se zachoval, kdyby mu někdo řekl: „nezlobte se, mě ta hlasitá hudba ruší, mohl byste to ztlumit?“

Čtěte také

„Někdy se člověk zablokuje a ani nedokáže vyhovět.“ Přesto třeba za nějakou chvíli ustoupí. Nevíme, co mají druzí lidé za sebou, co právě prožívají. Jestli pro ně není chování, které nás obtěžuje, v jejich prostředí normální.

Lze si ovšem vybírat, do kterých konfliktů chceme vstupovat a jak. Může pomoci humor nebo laskavost. Protivné prodavačce nemusíme odseknout, ale vyjádřit pochopení. Mrzí mě, že to dneska máte těžké. Možná je to idealizace, ale není špatné mít v katalogu vlastního chování i takovéto reakce.

Co všechno hraje roli v konfliktech ve veřejném prostoru a jak je chcete řešit vy? Pusťte si záznam pořadu Balanc.

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.