Teolog Tomáš Petráček: Film a seriály o papežích jsou dobrými obrazy církve
Do filmového světa v poslední době vstoupilo několik snímků, které se soustředí na tematiku papežů a Vatikánu. V roce 2016 přišel režisér Paolo Sorrentino s první sérií plánované seriálové trilogie nazvanou Mladý papež a zaujal opulentní vizuální podívanou a příběhem neortodoxního konzervativce na papežském stolci ztvárněného Judem Law. Druhá série seriálu nazvaná Nový papež je z tohoto roku.
Minulý rok si odbyl premiéru konvenčnější film Dva papežové brazilského režiséra Fernanda Meirellese, který popisuje život a teologické přístupy emeritního papeže Benedikta XVI. a papeže Františka. S teologem, historikem, knězem a filmovým fanouškem Tomášem Petráčkem jsme mluvili o tom, co říkají tyto filmy o církvi a jestli v sobě mají ukryté nějaké teologické poselství.
„Pro režiséry a kameramany je neskutečně atraktivní vizuální prostředí Vatikánu. Prostory, komnaty, oblečení kardinálů, celý ten vizuál katolické církve. Pak je to prostředí, které má i dnes, kdy je všechno otevřené a přístupné médiím, atmosféru tajemna. Je to nečitelné a neprůhledné,“ vysvětluje Tomáš Petráček, čím může být téma zajímavé pro současné filmaře i sekulárního diváka.
Na rozdíl od Dominika Duky, podle kterého je snímek Dva papežové pomstou filmového průmyslu za pád Sovětského svazu, si Petráček myslí, že je k církvi velmi přejný, dokonce možná až příliš harmonizační, když rozdílům mezi papeži jaksi obrušuje hrany. „Obraz církve, který film podává, byť se tam nezamlčují ty problematické věci, je nesmírně pozitivní. Ukazuje instituci, která je zraněná, která má vážné problémy, ale která přesto nabízí důležité hodnoty a něco z ní vyzařuje do světa,“ popisuje svůj dojem z filmu Petráček.
Petráček ovšem chválí i o poznání méně laskavý a divočejší Sorrentinův seriál. Vedle bohatých obrazů a ironických posměšků namířených na církev je v něm totiž cítit hluboká erudice v oblasti teologie a církevních dějin. Kdo se v oboru vyzná, užije si velké množství narážek a i ostatní se mohou zamyslet nad hlubokými tématy, která církev v současnosti provází.
Chcete slyšet víc? Zajímá vás, jak věrně jsou zobrazeny životy Františka a Benedikta XVI.? Proč je podle Petráčka pro některé katolíky důležitější PR církve než její skutečný prospěch? A co psal v encyklice o filmu papež Pius XI. v roce 1936? Poslouchejte celý pořad.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.