Těstoviny 3x denně? Naplánujte si na samotku lepší jídelníček

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy sdílené bydlení - spolubydlení - kuchyň - v kuchyni

Smáli jste se koncem února lidem, kteří vzali útokem místní supermarket a nakoupili válečné zásoby těstovin a mouky? V aktuální situaci větší nákup dává najednou smysl, pokud člověk nemá obzvlášť v oblibě časté supermarketové procházky v roušce a s igelitovými pytlíky na rukách. Vyžaduje ale  pečlivý plán – a právě o tom jsme mluvili s foodnovinářkou Karolínou Fourovou.

Pro moji babičku – skoro samozásobitelku nebyla průměrná sezonní spotřeba potravin a příprava jídelníčku ničím neznámým, ale s luxusem každodenní možnosti nakupovat jsme tuhle samozřejmou dovednost trochu pozapomněli. V předtuše omezení této možnosti pak vyrazíme a házíme do košíku cokoli s trvanlivostí delší než čtrnáct dní… Abychom doma zjistili, že v příštích dnech můžeme snídat, večeřet a obědvat rýži, popřípadě se v prvním týdnu samotky přejíst salátem, který dál nepřežije. „Zásadní je plánovat. Vzadu ve spíži se nachází věci, o kterých člověk někdy ani neví, že je tam má. Pak jde na nákup a koupí znovu ta samá sterilovaná rajčata.“ Rajčata jsou pochopitelně skvělá a univerzální věc, ale pokud je vaše potravinová skříň limitovaná, trochu vás zamrzí, kolik místa zaberou ostatním potravinám.

Vzhledem k aktuální sezóně se těžko člověk nají a nasbírá ovoce venku, z trvanlivého je tu zimní jistota jablek a hrušek, pokud chcete něco trochu zábavnějšího, je třeba to zamrazit. Mražené ovoce a zelenina má přitom špatnou pověst trochu neprávem. „Spousta lidí neví, že i mražená zelenina si zachovává vitaminy. Pokud zamrazíte ovoce a zeleninu čerstvé a v kondici, je to lepší, než když zelenina v lednici leží, vadne, oxiduje, a tím ty vitaminy ztrácí.”

lednice - jídlo - kuchyň

U trvanlivých suchých potravin je situace trochu jiná – mouka, čočka a fazole se sice skoro jistě nezkazí, ale pokud budou nehnutě týdny stát na polici, dost možná je před vámi objeví moli. „Rozpočítala bych si, jestli chceme jíst těstoviny 3x denně. Sama jsem toho koupila víc, ale nenahromadila těch potravin tolik, že teď nebudu vědět, co s nimi. Moje vize toho, jak bych chtěla fungovat i mimo tuhle situaci, je nic nevyhazovat a všechno spotřebovat,“ vysvětluje Fourová. Podle horečnatých nákupů to zatím v českých domácnostech nevypadá na nedostatek, ale spíše na plýtvání surovinami znehodnocenými špatným skladováním – pokud tedy máte chuť hromadit, ideálně všechny suché zásoby uzavřete do „neprokousatelných“ dóz.

Celkem důležité je myslet i na to, že s omezením pohybu a práce není potřeba se celými dny jen projíst. „Máme většinou celkem velký výdej energie, ale teď prostě nemáme hlad, máme plán, ale sníme toho mnohem míň než normálně.“ I když zní řetěz slov jídelníček – mrkev – trvanlivé potraviny a konzervy trochu smutně, podle Karolíny je právě teď ideální čas si přípravu jídla užít, zvlášť přípravu pomalých základních potravin, jako je pečivo nebo pickles, na které jindy není čas. „Když se mi povedl poprvé chleba a fermentovaná zelenina, tak jsem měla fajn pocit z toho, že je o nás postaráno – a teď je ta pravá chvíle se do těchhle věcí pouštět.“

Jak se změnil Karolínin pohled na hromadění jídla v průběhu posledního měsíce? Čím posiluje imunitu a proč se těší, až jí ztvrdne chleba?