Trápí vás zranění z minulosti a nevíte, jak dál? Hoďte to na papír, psaní ulevuje starostem a léčí

27. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy deník, psaní deníku

„Psaním deníku se poznáváme, je to ale také čas pro sebe,“ říká pro Balanc psycholožka a psychoterapeutka Marta Helingerová. Někteří lidé si píší deníky, věnují se tvůrčímu psaní. Možná tím dělají pro svou duševní pohodu a léčbu zranění mnohé, psaní má podobné účinky jako meditace. Existuje několik propracovaných metod, kterými nám psané slovo může pomoci. Jak psaní a deníky pronikají do nitra člověka?

„Intenzivním psaním se do pohybu dávají vnitřní procesy, které probíhají bez našeho vědomí.“ Ne každému jde psát a baví ho. Někdo se raději vyjadřuje výtvarně, modelováním nebo pohybem, je to úplně v pořádku. Ale pro mnohé může být psaní cestou k sobě, nástrojem sebepoznání a léčení.

Když vám v hlavě víří myšlenky, chaos a obavy, zkuste je sepsat na papír. Už samotný záznam pomůže v utřídění a může ulevit, že jsou starosti někde poznamenané, a nemusíme na ně pak myslet.

Čtěte také

„Potřebujeme fungovat ve světě, bereme na sebe různé masky, hrajeme role. Dostáváme se do napětí mezi tím, co opravdu chceme a co se od nás očekává.“ Psaním, zejména ručním, jsou přístupné jiné oblasti naší psychiky. Někteří lidé říkají, že psaní jim jde samovolně. Nemusí přemýšlet a příběh, záznam, z nich jakoby sám proudí přes pero na papír.

Mohou třeba prožít situace nebo celé životy, které by se jinak nestaly. Posilují svou fantazii a mohou si i lépe ujasnit, co v životě chtějí, když si svou budoucnost napíší. Důležité je rozhodnout se, co s textem uděláme. Někdy pomůže ho zahodit nebo zničit, jindy je dobré se po čase k psanému vrátit a pozorovat vývoj, kterým jsme prošli.

Čtěte také

„Mohou se objevit věci, obsahy, které nemusíme zvládnout. Je důležité poznat, kdy přestat.“ Metody psaní se používají i v terapii. Třeba ke zpracování traumatické události. James W. Pennebaker vymyslel metodu expresivního psaní.

Píšete volně, co vás napadne. Bez nároků na obsah, gramatiku, stylistiku. Píšete 15–20 minut po dobu až pěti dnů. Bylo prokázáno, že tato i další metody pomáhají zlepšit duševní zdraví.

S více strukturovaným přístupem přišel jungiánský psychoterapeut Ira Progoff, jehož metoda je v rozhovoru také vysvětlena.

Poslechněte si celý Balanc o léčení a sebepoznání pomocí psaní a deníků.

Literatura k tématu:
James W. Pennebaker – Opening Up: The Healing Power of Expressing Emotions
James W. Pennebaker – Writing to Heal: A guided journal for recovering from trauma & emotional upheaval
Ira Progoff – At a Journal Workshop: Writing to Access the Power of the Unconscious and Evoke Creative Ability
Jana Heffernanov – Ira Progoff a jeho metoda psaní „Intenzivního deníku“, revue PROSTOR, č. 24, roč. VI., 1993

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Související