Tyjátr: Zkroťte svoje Animalinside
Nevíte, jaký jsem a co jsem, protože si mě nedokážete ani představit ve svých snech. Nejsem žádným z obrazů, které jste dosud viděli. Nemůžete mě namalovat a ani o mně složit píseň, protože nevíte nic. Tak promlouvá ke čtenářům hlavní postava knihy maďarského spisovatele Laszla Krasznahorkaie Právě tohle poetické a ne úplně jednoduché čtení si jako materiál pro nové představení zvolil choreograf Jaro Viňarský.
„Potřeba tohohle tématu vlastně nevyšla ze mě, byla to fascinace dílem, které už existovalo. Já jsem ho jenom vzal a zkusil s ním udělat ještě něco dalšího skrze tělo. To, co mě na té knize zaujalo, je, že neobsahuje žádný morální podtext, je to poetická záležitost napsaná metodou volného psaní. Hraje si s tempem, rytmem, dynamikou,“ vysvětluje Jaro Viňarský.
Přípravu inscenace kromě samotného procesu zkoušení doprovázely také tři tematické workshopy určené pro netanečníky. Během nich se Jaro Viňarský a Marek Menšík s účastníky podělili o první část choreografie sestavené z osmi mezních pozic těla, které vycházely z první kapitoly knížky Animalinside.
„Hlavní postava knihy je vlk nebo pes, který zabíjí. První kapitola začíná tím, že se ten pes nebo nějaká entita objeví v zavřeném prostoru, který neodpovídá jeho proporcím, je v něm zaklesnutý a nezbývá mu nic jiného než zabíjet. Takže jsme jednoduše pracovali s tím, jak na tělo tenhle text působí. Zadáním bylo například představit si, že je okolo tebe prostor, který se různě zužuje a rozpíná, ale nikdy není dostačující na to, aby se v něm dalo dýchat. Čím abstraktnější je zadání, tím konkrétnější může být tělo,“ dodává Jaro Viňarský.
Dalším zadáním k pohybové improvizaci byla také představa, že vás k pohybu násilím nutí někdo jiný. Fyzické násilí je v představení Animalinside jasně patrné, ať už probíhá navzájem mezi oběma interprety, nebo je vyvíjeno rovnou směrem k publiku. Třídílná choreografie začíná nelidským zobrazením lidské nahoty, kdy se mužské tělo podobá kusu hovězího, pokračuje poetickým duetem a končí u večeře s publikem.
„V poetice té knížky se dá vyčíst několik témat, jedním je fanatismus v jakékoli podobě, přičemž kniha neuvádí žádnou konkrétní postavu z historie ani konkrétní náboženství, ale v obrazech je to krásně cítit. Autor třeba vychází z reálných problémů, ale necítí potřebu je pojmenovat pravými jmény. Já nejsem v divadle zastáncem angažovaného a politického divadla, baví mě spíš vytvářet nový svět a iluzi, která potom může lidem přinést konkrétní představy a emoce,“ uzavírá Viňarský.
Představení Animalinside patří k tomu typu inscenací, o kterých se jen velmi těžko mluví. Z divadla sice odejdete nasyceni fyzicky i duševně, ale trávení potrvá dlouho. Tvůrcům se totiž povedlo realizovat přesně to, co popisuje Krasznahorkai ve své knize: nebýt žádným z obrazů, které jste dosud viděli.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.