Universum: Do školy za psychologem i pro kariérní radu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03786916_0.jpeg

„Základní problém je snaha studentů vyvíjet stále větší výkon, pracovat lépe, pracovat více, připravovat se intenzivněji. Často přicházejí v momentě, kdy zjišťují, že už to nejde. Tam potom spíš pracujeme na tom, jak efektivněji odpočívat. I psychika má svoje limity,“ popisuje nejčastější potíže studentů Hedvika Boukalová z Psychologické poradny Informačního, poradenského a sociálního centra Univerzity Karlovy. Možnost zajít za psychologem je jen jedna z poradenských služeb, které univerzity zdarma poskytují svým studentům.

Standardem služeb, které vysoké školy nabízí, je právě pomoc psychologa a kariérní poradenství. Často pomáhají se složitými životními situacemi a rozhodnutími nejen studentům a pedagogům, ale i zájemcům o studium a absolventům. Západočeská univerzita v Plzni nabízí konzultace například v oblasti právní a na Univerzitě Palackého v Olomouci vedou právní poradnu pod dohledem pedagogů přímo studenti. „V současné době již poradenská centra nebo jednotlivé poradny mají téměř všechny univerzity v České republice, i když je pravda, že Univerzita Karlova s tímto začínala a po nás se inspirovaly další vysoké školy,“ doplňuje Hana Urychová z Kariérové poradny Univerzity Karlovy.

Psychologická poradna

Za psychologem vyráží studenti s celou škálou problémů, obvykle to bývají problémy vázané na stres související se studiem. Často je k tomu připojen další problém, vztahový nebo rodinný, který stres zhoršuje. „Relativně malá skupina studentů trpí nějakými závažnějšími psychickými problémy, například poruchami nálady, depresemi nebo onemocněními schizofrenního okruhu,“ říká Hedvika Boukalová.

03786913.jpeg

„Myslím si, že to je trošku obecnější fenomén v naší společnosti, že hodně lidí se stále stydí vyhledat služby psychologa, že mají pocit, že jde o přiznání nějaké chyby nebo slabosti, eventuelně duševní choroby. Ale nacházejí odvahu, vyhledávají tu službu. Setkávají se s odpovědí, že to je v pořádku, i když mají jen otázky, jestli ten jejich problém je psychologického charakteru,“ odpovídá doktorka Boukalová na otázku, zda studenti umí rozpoznat moment, kdy jim služby psychologa mohou pomoci. Potvrzuje, že studenti nejsou v tomto ohledu výjimkou. „Některé ty situace řešíme opravdu poradensky, kdy odcházejí po jednom setkání, některé problémy jsou na větší počet setkání, některé jsou i na delegování do jiných druhů péče... Myslím si, že ani jeden z těch studentů, které jsem tam zatím potkala, nepřišel zbytečně.“

Kariérní poradenství

Kariérní poradny se zaměřují zejména na zaměstnanost absolventů a studentům posledních ročníků radí, jaké možnosti po ukončení studia mají. Shromažďují informace o nabídkách zaměstnání i krátkodobých brigádách. Podle Hany Urychové jsou studenti ambiciózní a cílevědomí. „Snaží se doplnit si studium v zahraničí, dělají různé praxe. Vzdělávají se i na jiných fakultách, ne jenom na té svojí. Přemýšlejí o tom, co dělají, kam směřují, a také se snaží využívat poradenských služeb.“

Centrum nabízené poradenské služby doplňuje nabídkou vzdělávání v oblasti osobního rozvoje, kde se studenti učí například komunikační dovednosti, týmové práci nebo projektovému řízení. Připravují zde také kariérní dny a veletrhy, někdy určené i středoškolákům. „Domnívám se, že pokud je student připraven ze školy na to, že se bude kontinuálně vzdělávat celý život, a navíc ho to bude bavit, tak že je opravdu připraven na praxi,“ doplňuje Urychová.