Universum: Internet jako jeden velký supermarket

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03774061.png

Hosty pořadu Universum byly Ondřej Chlupáček a Petr Střítežský, studenti Masarykovy univerzity v Brně a zakladatelé iniciativy Zvol si info. Jejich studentský projekt se věnuje šíření mediální gramotnosti na středních školách, za krátkou dobu existence mají překvapivě velké výsledky.

Mediální gramotnost je téma, které po brexitu a zvolení Donalda Trumpa získává čím dál větší pozornost veřejnosti. Spoluzakladatelé iniciativy, Ondřej Chlupáček a Petr Střítežský, tvrdí, že s informacemi je to jako s jídlem. „Internet je jako jeden velký supermarket. Lidé si neuvědomují, že konzumace dezinformací může být stejně škodlivá jako zkažené jídlo,“ vysvětlují. Iniciativa se snaží naučit studenty středních škol přemýšlet nad tím, jaké informace běžně konzumují. Prostřednictvím jednorázových lekcí, které trvají jednu vyučovací hodinu, přinášejí základní vhled do problematiky propagandy a šíření dezinformací.

Iniciativa usiluje o to, aby byla striktně apolitická. „Nechceme nikomu říkat, co má číst a co ne. Projekt Zvol si info není zaměřený proti nikomu konkrétnímu. Je namířený proti nesmyslům, které se šíří po internetu a tváří se, že jsou v pořádku,“ uvádí na webových stránkách zvolsi.info.

03774070.jpeg

„V anketě nám vyšlo, že zhruba 25 % středoškoláků věří dezinformacím a pro zhruba 20 % z nich není důležitý zdroj informací, který se jim objeví ve facebookovém newsfeedu.“ Studenti na začátku a na konci lekce vyplňují krátký test, který umožňuje sledovat progres ve schopnostech hodnotit informace.

Jedna vyučovací hodina je relativně krátký čas na to, ponořit se do složitého tématu informační gramotnosti. Na druhou stranu jsou však školy ochotné dát projektu ve výuce prostor. Pozitivní je i to, že se o lekce hlásí i samotní studenti. „Snažíme se otevřít debatu o tom, že mediální gramotnost je potřeba a měl by to být plnohodnotný předmět,“ říkají zástupci iniciativy Zvol si info.