Velká data o vás vědí víc, než si myslíte

11. prosinec 2014

„Já nedělám nic špatného, tak ať si mě klidně sledujou.“ Na takovou odpověď často narazíte, když se s někým bavíte o digitálním špehování. Mnohdy ale zároveň zjistíte, že si lidé, kteří takto odpovídají, plně neuvědomují, kam až v posledních letech technologické možnosti zašly. A to nejen ze strany států, ale i soukromých firem.

Jedním z nejvýmluvnějších příkladů je dva roky stará kauza amerického řetězce obchodů Target, o které informovaly The New York Times. Statistik Targetu Andrew Pole přišel s nápadem, jak přilákat nové zákazníky. Z výzkumů vyčetl, že je nejlepší je přitáhnout ve chvíli, kdy pár čeká dítě. Pokud se firmě během těhotenství podaří utvořit u mladého páru „návyk“ na nakupování právě v jejích obchodech, pravděpodobně tam budou nakupovat ještě mnoho let poté.

Jak ale přijít na to, že někdo čeká dítě? Ostatně mnoho lidí těhotenství dlouho nepřizná ani svým nejbližším. Andrew Pole se rozhodl zavrtat hluboko do dat, která Target shromažďuje o svých zákaznících, a přijít na způsob, jak těhotenství odhalit. Společnost si vede složky na všechny zákazníky, kteří v jejích obchodech platí kartou. Ukládají se do nich všechny nákupy zaplacené danou kartou a pokud možno jsou přidána data z výzkumů. Po několika měsících hloubání přišel nejen na to, jak odhalit těhotenství, ale také s velkou přesností odhadnout i datum narození.

Všiml si totiž nakupovacích schémat těhotných žen. Od zvýšeného množství zakoupených vitamínů přes vatové tampony a tašky přes rameno, do kterých se vejdou pleny, až po mýdla a krémy bez vůní. Všechny tyto nákupy Target zaznamená a určuje podle nich pravděpodobnost těhotenství dané zákaznice. Pokud nakupujete modré nebo růžové výrobky, možná si i tipne očekávané pohlaví.

03271072.jpeg

Co s vytěženými daty Target dělá? Zasílá reklamní letáky a slevové kupony v naději, že se chytnete. Nejdřív začal posílat brožury s nabídkami pouze na těhotenské produkty. Potom co společnost zjistila, že mnoho lidí děsí, kolik toho o nich Target ví, začala rozesílat své propagační materiály trochu míň okatým způsobem. Jednoho dne totiž prý do prodejny Targetu nedaleko Minneapolis dorazil rozhněvaný otec, který si stěžoval, že společnost zasílá brožury plné těhotenských produktů jeho sedmnáctileté dceři – chce snad Target podněcovat nezletilé k těhotenství? Manažer prodejny samozřejmě neměl s reklamní kampaní nic společného, otcovi se ale omluvil a případ ho zarazil natolik, že se dva dny poté chtěl omluvit ještě jednou telefonicky. Když se však dovolal, omlouval se naopak otec sedmnáctileté dívky jemu: „Ukázalo se, že se v mém domě dějí věci, o kterých jsem netušil. Dítě se má narodit v srpnu. Dlužím vám omluvu.“

Target rozhodně není jedinou společností, která se snaží vytěžit maximum z dat, která shromažďuje. Alternativní taxislužba Uber například jednu dobu pomocí porovnání času a místa vaší jízdy vyhodnocovala, jestli jste měl vztah na jednu noc (ke kterému vám ještě případně pogratulovala). Ostatně pokud jste majitelem chytrého telefonu a máte účet u Googlu, vyděsit vás může už to, když se podíváte, jaká data Google ukládá o vaší poloze.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.