Vogue je rodina. S tanečníkem Michalem Ninjou o queer subkultuře, která si podmanila svět popu i módy
Svoboda, otevřenost, respekt i obdiv k druhým jsou tanečnímu stylu vogue vlastní už od počátku – jeho historie mluví za vše. „Vogue je součástí subkultury ballroom, kterou založili trans lidi. V Americe byla v 70. letech spousta queer mladých bez domova, členové ballroomů je brali k sobě a vytvořili takovou rodinu, které se říkalo house. Byli ‚náhradními rodiči‘ těch děcek, proto se vedoucí oslovovali ‚mom‘/‚father‘,“ popisuje tanečník Michal Ninja, v čem je vogue jedinečný.
„Opravdu tam fungovala rodinná hierarchie, na rozdíl třeba od streetdancových crews měl house za svoje ‚kids‘ zodpovědnost,“ vyzdvihuje sociální rozměr svého nejmilovanějšího tanečního stylu. „Samozřejmě, doba je teď jiná a nežijeme v americkém ghettu. Ale kdyby se tu objevilo dítě bez domova, je moje povinnost postarat se, aby si uspořádalo život a dalo se dohromady jako člověk,“ říká a popisuje vlastní dospívání, hledání identity a skutečného sebevyjádření.
„Dřív jsem dělal hlavně street a hip hop, ale pak jsem poznal waacking – první feminní styl ve streetdancovým světě. Já z toho byl v šoku, protože mě odmalička vedli k tomu, abych se vyjadřoval a tancoval chlapsky,“ vypráví Michal o prvních krůčcích k tanci bez předsudků.
„Odjel jsem waacking studovat do New Yorku a tam objevil vogue. A z toho jsem byl úplně hotovej,“ vzpomíná na své začátky a dodává: „Člověk, jakej jsem teď, jsem díky vogue. Netvrdím, že je pro každýho bejt feminní, ale pro spoustu lidí ano a dusí to v sobě. A tenhle tanec tě nechá, abys to vypustil ven, nemusíš si na nic hrát.“
Co všechno z vogue přebrala současná popová scéna a která slavná zpěvačka je členkou jednoho z housů? Jaká symbióza funguje mezi tímto tanečním stylem a světem módy? Které velkolepé vogue akce by se daly přirovnat k předávání Oscarů, jak probíhají a kolik hodin mohou trvat? A k čemu je při tanci potřeba lupa? Dozvíte se ve třetím díle Get Down s Michalem Ninjou!
Související
-
Královna twerku? Královna všeho! S tanečnicí Anet Antošovou o „vrtění zadkem“ a cestě k sebevědomí
„Tanec je jenom jeden. Věci se spojujou dohromady a to je na tom právě krásný – svoboda,“ říká v úvodu série Get Down Gabi Heclové tanečnice Anet Antošová.
-
Když nevíš, zpomal. O umění zvolnit a psychologii pohybu s tanečnicí Kristínou Tukan
„Tanec mi ukázal, že investovat čas a energii do něčeho, co hýbe s tvojí podstatou, se vyplatí. To je vlastně to jediné, co tu máme,“ říká tanečnice Kristína Tukan.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka