Zapomeňte na bitcoin, blockchain je budoucnost (nejen) hudby

03552614.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03552614.jpeg

Minimálně od minulého léta se stala velkým tématem možnost využití technologií stojících za bitcoinem – specificky decentralizovaná distribuovaná databáze blockchainu – pro napravení křivd hudebního průmyslu. K nápadu přitáhla pozornost studie iniciativy Rethink Music amerického Institutu pro tvůrčí podnikání, ale také zpěvačka Imogen Heap se svým na blockchainu založeným systémem Mycelia. Od loňského roku získává tento nápad víc a víc příznivců. A možná nemusí zůstat u hudby.

„Všechny velké banky došly k závěru, že tyto technologie se v budoucnu stanou ústřední částí jejich provozu. Blockchain se zásadně neliší od půltuctu transformací, kterými tento sektor prošel za posledních 35 let,“ nechal se před několika dny slyšet hlavní stratég blockchainové platformy Ethereum Vinay Gupta na letošním Midemu, jedné z nejdůležitějších konferencí hudebního průmyslu. „Filmový průmysl má něco podobného za sebou v podobě IMDb. Když se pokusíte v dnešní době udělat něco jako IMDb, uděláte to pomocí blockchainu. V jádru tohoto modelu je něco jako IMDb, které ale nakládá vedle informací o autorech i přímo s platbami.“

Mezi hosty panelu na konferenci Midem byla také již zmíněná Imogen Heap. Ta v únoru vydala svou nejnovější píseň Tiny Human pomocí webu Ujo Music. Webem používaný systém obsahuje informace o všech, kdo se na skladbě podíleli – od autorky až po zvukové inženýry –, a rovnou sám všechny zúčastněné vyplatí. Jde o první vlaštovku systému Mycelia, který by měl podle Heap radikálně proměnit hudební průmysl. „Nejde jen o peníze, jde také o správu dat, která přichází zpět od uživatelů,“ vysvětluje Heap. „Představte si, že můžete naplánovat turné podle toho, kde vaše píseň nejvíc najíždí.“

Ve svém komentáři na platformě Medium Alice Lloyd George vzpomíná na legendární fotografii Muhammada Aliho na obálce časopisu Esquire z roku 1968. Fotografie reagovala na kontroverzi ohledně Aliho odmítnutí narukovat do armády kvůli Vietnamu a je tu vyobrazen jako šípy probodaný svatý Šebestián. Slavnou fotografii vyfotil Alicin dědeček. Veškeré zásluhy za ni si však během uplynulého půlstoletí opakovaně nárokoval kreativní ředitel George Lois, který mimochodem sloužil jako částečná inspirace pro hlavní postavu seriálu Mad Men, Dona Drapera. Alice Lloyd George argumentuje, že by takovému uzurpování mohl v budoucnu zabránit systém založený na blockchainu. Decentralizovaná databáze, kterou umožňuje, se totiž nemusí omezovat jen na hudbu.

Podle Vinaye Gupty by neměla zdánlivá složitost konceptu blockchainu zabránit jeho rozmachu. Je si jistý, že s postupující dobou se všechny možné aplikace této technologie stanou uživatelsky nenáročnými. „Blockchain je nevyhnutelný, je to jednoduše otázka pohodlí a toho, abychom zajistili rovné podmínky a systém, který je spravedlivý pro všechny, ať už jsou kdekoliv. Myslím, že blockchain jen tak nikam nezmizí,“ ujišťuje Gupta.