Život končí ve třinácti! S duem Berlin Manson o jejich debutu, maketách a velkých pódiích

4. listopad 2022

„Nenávidím všetko, čo nie je punk,“ otevírá bratislavský synthpunk Berlin Manson minulý týden vydanou nahrávku Život končí keď máš trinásť. Lokální objev uplynulých dvou let se na něm hudebně přiklání k post punku, aniž by ztrácel svou schopnost žonglovat s nadsázkou, popkulturními odkazy z minulosti a současnosti i výjevy ze života. O desce, retrománii, klipech, humoru i živých vystoupeních jsme s nimi pohovořili v nejnovější Špíně!

Berlin Manson, i když o sobě sami tvrdí, že jsou seriózní kapela a ne sranda, původně vznikli jako produkt prvního lockdownu a karantény. Zpěvák Adam Dragun se tou dobou vracel z Krakova, kde studoval. Poté co, údajně s taškou a pěšky, přešel hranice, dorazil v Bratislavě rovnou do bytu Patrika Nagyho, který stojí za instrumentální složkou projektu a hraje na kytaru v 52 Hertz Whale. Paťo, nejdeme dělat nějakou elektronickou hudbu? spustil hned ve dveřích. Patrik už ho čekal s novým notebookem a midi klávesami - první tři tóny, které z nich vyloudil, se objevily ve skladbě Existuje niekto jmenom Walter Disney? z jejich dva roky starého EP Bigbít.

Nahrávka Život končí keď máš trinásť vyšla koncem října na labelu Korobushka Records, jejíž nahrávání probíhalo svépomocí v dobře zařízené zkušebně 52 Hertz Whale. Berlin Manson si, i když mají své role v kapele jasně rozdělené, navzájem do všeho kecají a komentují a obecně si fungování v duu pochvalují. Není to jako zkoušky a nahrávání, tady jsi víceméně pořád v procesu nahrávání, což taky dodává endorfíny, jdeš domů a už můžeš poslouchat písničky, doplňuje Adam, jak se jim pracuje na nových věcech, když on sám hodně cestuje a oba členové jsou usazení v jiných městech.

Původní ambicí bylo především nahrát songy na YouTube, karanténní nuda dala prostor na nich pracovat i je opatřit zábavnými klipy, které jsou jedním z hlavním poznávacích znamení kapely. Ten zatím nejúspěšnější k singlu z aktuální nahrávky Netancujem, kývem hlavou má na svědomí Adam Terland, stejně jako většinu ostatních. V čem jsou klipy důležité, i jak se Berlin Manson poprali s tím, že od pouhého vyvěšení skladeb na internet došlo i na živá vystoupení? A jakou roli v prvotní podióvé prezentaci sehráli basáci a makety v životní velikosti, jsme probrali s Adamem a Patrikem ve Špíně!

Kde všude jsou zapuštěny jejich hudební kořeny a kdo z dua si zavdal v minulosti s grindcorem a kdo se screamem? Jak se vztahují k vlně retrománie? Vadí jim, že jsou často označování za rap? Kde se na československé scéně cítí nejlépe? Kde a na co nahrávali své první věci? Změnil se nějak jejich satirický přístup a v čem se snaží projekt posouvat?  A především proč zrovna název Berlin Manson? A co znamená pro východoevropana Berlín? Poslechněte si celý rozhovor ve Špíně a dozvíte se ještě mnohem víc.

Spustit audio