Ztraťte se v trollím lese a proměňte se ve vlky! Nad black metalovou trilogií norských Ulver

21. únor 2025

V mrazivém únoru 1995 přidala tehdy mladá norská kapela Ulver pět vydatných kapitol do příběhu extrémního metalu. Deska Bergtatt - Et eeventyr i 5 capitler dnes nezpochybnitelně patří do dobového kánonu, zároveň vždycky stála tak trochu stranou klasických severských black metalových nahrávek. S odstupem a nadhledem je po svém komentovala i překonávala. Při příležitosti výročí počátku celé trilogie jsme se se Špínou vydali po jejích stopách.

Jestli existuje něco jako zlatá éra norského blackmetalu, je to první polovina devadesátých let. Když v roce 1995 vydali Ulver svojí první oficiální desku Bergtatt – Et eeventyr i 5 capitler, působili jako zjevení. Tehdy ještě náctiletá kapela přišla s originální kombinací metalové agresivity s melancholičností severského folku. Sypačky a zkreslené kytary střídali s melodickými nápěvy nebo flétnovými party. Ulver se nedrželi ani klasických textových okruhů plných zla a satanismu. Namísto toho se zaměřili na folklórní příbehy a přírodu a neujížděli si ani na metalovém dresscodu. Oproti svým žánrovým vrstevníkům vypadali až podezřele civilně. Nepřekvapivě se v průběhu let Bergtatt stalo albem, které zcela zjevně ovlivnilo novější subžánry, jako je například cascadian black metal.

Ještě v roce 1995 Ulver začali pracovat na dalších dvou albech, která předcházela radikálnímu žánrovému skoku. Pro první tři desky se pak vžil název „blackmetalová trilogie“. Prostřední Kvestssanger byl experiment se severským folkem, o kterém sama kapela později začala mluvit jako nezralém pokusu udělat album klasické hudby. Poslední pomyslný díl ovšem opět pročísl vzduch. Syrový opus Nattens Madrigal pojednával o proměně člověka ve vlka a ukončil tak celou trilogii.

I do příběhu Ulver se vkradlo další devadesátkové téma v podobě smlouvy s major labelem. Velké vydavatelství Century Media, které Ulver tehdy přibralo do své stáje, nejspíš očekávalo pokračování vrstevnatých kompozic z Bergtatt, kapela jim nicméně doručila sadu neotesaných metalových skladeb bez náznaku folkových prvků. Zvuk kytar na nich doslova trhá uši a evidentně to byl vědomý záměr. Ulver k tomu zpětně dodávají, že už tehdy cítili, že hrubá autentická lo-fi nahrávka bude vždycky znít lépe než sebelepší pokus o kopírování úspěšných vzorců.

Možná i díky tomu kolem desky vzniklo hned několik hoaxů a historek, které podle kapely nejspíš vypustil label jako PR trik. Po blackmetalové trilogii Ulver začali podnikat velké žánrové kroky směrem k popu, ambientu nebo dronu. Ani to není překvapivé, sami členové kapely se zpětně shodnou, že v době vydání Nattens Madrigal jim bylo okolo dvaceti a osobní životní zlomy provázelo ujasňování si nejen hudebních priorit. To už je ovšem zas jiný příběh, do jiného dílu.

Kde se asi naučili Ulver tak dobře zpívat? Jak vznikaly jednotlivé části black metalové trilogie? A jaké příběhy se v nich snažili odvyprávět? Který norský filosof je ovlivnil? Jaký jazykem vlastně zpívají? Jaké hoaxy šířilo Century Media? A včem byla black metalová trilogie nepřekonatelná? Poslechněte si celou Špínu o tomto dřevním období kapely Ulver ze záznamu!

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    Mohlo by vás zajímat

    E-shop Českého rozhlasu

    Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

    Václav Žmolík, moderátor

    tajuplny_ostrov.jpg

    Tajuplný ostrov

    Koupit

    Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.