Artsemestr UMPRUM, brněnský ABTEX

10. únor 2015

Recyklace ikonické módní značky, spolupráce s českým průmyslem nebo nové možnosti materiálů. Přinášíme reportáž z ateliérů textilu, módní tvorby a designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM. V seriálu z českého módního průmyslu pokračujeme v brněnské rodinné pletařské firmě Antonín Bartoněk ABTEX.

Textil: Nové možnosti materiálů

Experimenty i reálné produkty jsou v Ateliéru textilní tvorby vystavené bez vysvětlujících textů. U některých z prací je totiž v procesu žádost o patent, a proto jsou popisy užitých technik dočasně tajné. Projekty vznikaly ve spolupráci s Fakultou textilní Technické univerzity Liberec a zaměřily se dvěma směry: část studentů zpracovávala téma textilií vhodných do dětského pokoje a část hledala nová využití alternativních materiálů. Experimentovali se syntetikou i s přírodními procesy a inspirovali se mimo jiné vodními blechami, rzí nebo vlastnostmi smůly a slídy. Na fotografie z výstavy, které patřilo prestižní místo v galerii hned u vstupu do budovy UMPRUM, můžete nahlédnout tu.

Design oděvu a obuvi: Velká jména

Do role kreativního ředitele ikonických značek jako Helmut Lang, Yohji Yamamoto, Jean Paul Gaultier, Céline nebo Prada se měli vžít studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM. Každý z nich připravil malou kolekci několika výchozích modelů, která má vyjádřit porozumění DNA konkrétní značky a přinést nové impulsy a posun smysluplným směrem. V reportáži uslyšíte Karolínu Karpíškovou (Helmut Lang), Danielu Peškovou (Céline), Barboru Procházkovou (Yohji Yamamoto) nebo Lenku Vackovou (Jean Paul Gaultier). Na fotografie z obhajob se můžete podívat v galerii tu.

Módní tvorba: Redesign českého průmyslu

Ateliér vedený Pavlem Ivančicem se zaměřil na redesign současné produkce českých továren. Spojil se proto s projektem LOCAL ICONS, který toto téma v loňském roce otevřel a začal na něm aktivně pracovat. Studenti tak měli mnohem těžší úkol, protože kromě nápadu a konceptu se od nich očekával i fungující prototyp, vyrobený z relevantních materiálů, technologiemi užívanými v konkrétních továrnách. Propast mezi současným mladým módním designem a produkcí českých výrob je opravdu velká. V Modeschau tenhle kontrast pravidelně vystupuje, když vedle sebe vysíláme reportáže z českých továren a z českých módních událostí a škol.

Jak bylo zřejmé z reakcí některých členů hodnotící poroty při klauzurách, nebude snadné tuhle mezeru překonat z obou stran. Ačkoliv kvalitní komerční design současné české průmyslové produkci zoufale chybí, vlivní profesoři školy, která by mohla nové návrháře vychovat, reagovali na práce zvláštním způsobem. Ty nejdotaženější produkty s reálnou šancí na fungování, která zahrnuje možnou sériovou výrobu i zájem mezi lidmi mimo malou českou „fashion bubble“, byly kritizované jako příliš přízemní. Naopak méně nositelné ideové práce, které se spíš volně inspirovaly prostředím továren a na běžných lidech na ulici je nikdy nepotkáme, byly hodnocené s nadšením. Pak není divu, že situace je taková, jaká je. Totiž, že české továrny se mladých designérů většinou bojí a nestojí o ně – protože je odradily neprodejné a nereálné kreace návrhářů, kterým daly příležitost v 90. letech – a absolventi nejprestižnější školy se zase za „obyčejný komerční design“ stydí, jako by to bylo něco druhořadého. Oba dva světy se tak navzájem obcházejí: jedni se nechtějí „ušpinit“ komercí a druzí potřebují reálný design, který se dá sériově vyrobit a prodat. V reportáži z klauzur si můžete poslechnout průřez pracemi jednotlivých studentských týmů, které navrhovaly oděv, obuv i doplňky. Na fotografie z obhajob můžete nahlédnout tu.

03314107.jpeg

Brněnské úplety Antonín Bartoněk ABTEX

V seriálu reportáží z českého módního průmyslu pokračujeme v brněnské rodinné firmě Antonín Bartoněk ABTEX. Ta se zaměřuje na výrobu funkčních úpletů, materiálů na sportovní dresy, thermo oblečení a materiálů se speciálními vlastnostmi (antistatické, antibakteriální, nehořlavé aj.). Bartoňkovi se na začátku 90. let rozhodli odrazit od vlastních zkušeností s pletacími stroji, nasbíraných ve Výzkumném ústavu Závodu všeobecného strojírenství v Brně. „V 90. letech výzkum skončil, už na něj nebyly peníze. Tak jsme si řekli, že než otevřít hospodu nebo zeleninu, rozjedeme vlastní textilní výrobu. Krizové roky jsme zatím překonali bez úhony, všichni tu poctivě makáme a držíme se díky tomu v pozitivních číslech.“ Látky od ABTEXu odebírá řada českých výrobců z různých odvětví, od automobilového, obuvnického, hračkářského a nábytkářského průmyslu až po módní design. Jejich úplety potkáte mimo jiné i v kolekcích Daniely Peškové nebo ODIVI. Poslechněte si reportáž z výroby.

Odkazy:
www.umprum.cz
www.localicons.cz
www.abtex.eu

Playlist:
Manila Killa – 2h Du Matin (Moving Castle)
Them Are Us Too – Us Now (Dais Records)
Vicena – Photographed to death (uns.)
Jnthn Stein – Great Apes (TeamSupreme)
Oknai – Cloud Forest, Pixelord Remix (rx:tx)
Sam Gellaitry – Waiting So Long (uns.)
Bluford Duck and Cheap Picasso – All Of That (Toolroom Records)
Crookers – Belly Button Tickler (CiaoRecs)
Hervé – Hate On Me, Jaded Remix (Cheap Thrills Records)
Jensen Interceptor – Body Work (Space Factory Records)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.