Balanc s Margit Slimákovou: zdravá strava je jen jedna, dobrá nálada vzniká i ve střevech

9. říjen 2018
Zdravá strava - ovoce - snídaně - lesní plody

„Mám pro vás dobrou zprávu, neexistuje žádná speciální komplikovaná dieta, která zabrání vzniku psychiatrických onemocnění, zdravá výživa je stejná pro všechny,“ říká Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu. Margit dlouhodobě propaguje stravu složenou z tzv. skutečných potravin. Takových, které nebyly průmyslově zpracovány vůbec nebo minimálně. V Česku jíme příliš cukru, omezení pšeničné mouky nám prospěje a dobrá nálada vzniká ve střevech.

„Po dvou až třech měsících na skutečné stravě začneme vnímat, co je pro nás individuálně nejlepší.“ I když se dají odlišit zdravé potraviny od méně zdravých, stejně si musíme odzkoušet, které nám budou více vyhovovat. Někdo bude chtít více bílkovin z oříšků a fazolí a jiný zase z masa. Rozdíl je také v tepelné úpravě, někomu svědčí vařené, jinému spíš syrové. „Pak jsou specifické potraviny jako káva a čokoláda, není pravda, že bychom je neměli jíst, je to opravdu individuální.“

Margit Slimáková

Průmyslově upravené potraviny často obsahují cukr, základní prozánětlivou látku v těle. Cukr je návykový a závislost na něm může být posílena geneticky. „Jsou lidé, kteří chodí kolem pekáče buchet, dokud ho celý nesní. Není to o výchově, vzdělání ani o inteligenci,“ popisuje zápas mnohých se sladkým Margit Slimáková. Čím více sladíme, tím větší je šance, že si vypěstujeme závislost. Zbavit se jí můžeme zvýšením podílu bílkovin a tuků na talíři.

„Hormon štěstí, serotonin, se vyplavuje, když se cítíme dobře. Když třeba hodně cvičíme. Myslelo se, že vzniká v mozku. Dneska víme, že většina vzniká ve střevech působením mikroorganismů.“ Proto je třeba o střeva pečovat, přímo ovlivňují náladu. „Pokud máte duševní potíže a nemá to zjevnou příčinu, stojí za to, zkusit se zaměřit na střeva. Nikdy nevíme, jak to může ovlivnit naše chování,“ říká Margit a podotýká, že je toho ještě hodně, co se o „ose střevo–mozek“ neví. Kromě kvalitních jogurtů se nabízí také fermentované, nakládané potraviny. Jejich příprava není zas tak složitá a výhody velké. Střevu škodí konzervanty, úspěšně totiž konzervují i lidská střeva.

Poslechněte si informačně velmi bohatý díl magazínu Balanc o stravování a zdraví se specialistkou na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimákovou.

Spustit audio

Související