Broušené sklo, PET láhev a šaty z odpadu: Czech Grand Design 2017 ocenil luxus i všednost

28. březen 2018
Nastassia Aleinikava, šperkařka, výtvarnice, ocenění Czech Grand Design

Včera večer se předávaly prestižní ceny za designérskou práci v roce 2017. K vítězným počinům na Czech Grand Design 2017 patřily vedle luxusních záležitostí, jako jsou autorské šperky nebo náročně broušené sklo, i zcela všední věci, jako PET láhve na minerálku, recyklovaný textil nebo obaly na kondomy.

Letošní udílení cen, o kterých rozhoduje Akademie designu České republiky, se odvíjelo od tématu láska. V nápadité a hravé scénografii od mladé designérské dvojice Štěpánková–Kladošová se předaly ceny v deseti kategoriích. S humorem večer korunoval Václav Cigler, který byl symbolicky uvedený do Síně slávy českého designu. Autor řady originálních světelných instalací a jedinečného designu ze skla a plastů se kvůli ovacím publika ve stoje dostal ke slovu až po několika minutách: Kdybych býval věděl, že dostanu takový aplaus, tak bych se snažil víc, glosoval svoji obdivuhodnou celoživotní kariéru.

Hlavní cenu grand designérky roku si společně s cenou za nejlepší design šperku odnesla Nastassia Aleinikava. Autorka poetických šperků a brýlí s nádechem vintage a sci-fi byla v minulosti nominovaná už několikrát, dvojité ocenění pro ni bylo velkou satisfakcí. Pokaždé, když jsem byla ve finále, jsem to brala jako výhru, protože u nás každoročně vzniká spousta krásných věcí. Jsem hrdá, že ty lidi znám, a mám z toho radost. Ceny jsou podle mě velmi důležité, protože propojují náš designérský svět s veřejností, jsou podle mě zásadní pro začínající i zkušené designéry.

Jako design roku byl oceněný návrh PET lahve na minerální vodu, který zpracoval Jan Čapek. Každodennosti se přidržela i kategorie grafického designu, kterou vyhrálo trio Brousil, Chabera a Korouš s vizuální identitou, logotypem a balením kondomů. Malované paneláky ovládly kategorii Ilustrátor roku. Jan Šrámek získal ocenění za ilustrace pro výstavu Paneland a pro knihu Zvláštní okolnosti o zaniklých, odstraněných nebo přemístěných realizacích ve veřejném prostoru z období socialismu.

Do síně slávy uvedený Václav Cigler je autorem světelných instalací Slovenského národního divadla v Bratislavě (prvních svého druhu v Československu), navrhl také skleněné prvky ve stanicích pražského metra Náměstí Míru, Křižíkova nebo Náměstí Republiky (zde se zachovaly dodnes), objekty, hodinky nebo experimentální šperky. Z jeho dílny pochází mimo jiné skleněná lávka v Museu Kampa v Praze.

S kolekcí oblečení a interiérového designu z recyklovaného textilu vyhrála ocenění módní designér roku loňská absolventka UMPRUM Lenka Vacková. O tom, jak vzniká móda, koberce a jogamatky z recyklovaného odpadu, si můžete poslechnout a přečíst v reportáži Modeschau. Textil se probojoval i do sekce Objev roku, ve které s tradičně vyrobeným autorským textilem do interiéru i na oděv bodovala značka GEOMETR. Ve fotografii byly oceněny kampaně Václava Jiráska, mimo jiné pro MFF Karlovy Vary nebo pro módní značku Metráž, podporující zaměstnávání žen bez domova. Výrobcem roku se stala nově znovuvybudovaná sklárna Rückl, oceněná byla kolekce České nebe od Ronyho Plesla a také celkový relaunch tradiční sklářské značky.

Jaký design kolem sebe vnímáme v každodenním životě? Návštěvníků slavnostního večera se ptala Veronika Ruppert.