Budoucností městské dopravy budou nejspíš kola. Proč v Česku stále preferujeme auta?

19. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy žena, kolo, cyklistika

Jarní vlna koronavirové epidemie v mnoha světových velkoměstech znamenala masivní rozvoj městské cyklistiky a útlum automobilové dopravy. Je kolo budoucností městské mobility a v čem jsou vůbec výhody cyklodopravy? A proč se v Česku zatím nic nemění? O tom přišel do magazínu Spot hovořit odborník na cyklodopravu Roman Meliška.

„Ohlušující ticho z českých radnic,“ tak na jaře glosoval Roman Meliška fakt, že zatímco v zahraničí mnoho městských samospráv reagovalo na epidemická opatření omezením vjezdu aut a posílením cyklistické infrastruktury, česká města neřešila dopravní situaci až na výjimky skoro nijak.

Meliška je členem spolku Kolem na kole z Mladé Boleslavi, spoluautorem stejnojmenného newsletteru a podcastu Urban Caast a rozhodně nenaplňuje stereotypní představu propagátora cyklistiky jako antisystémového alternativce. Naopak, mnoho let pracoval jako manažer ve velké automobilce a k cyklodopravě se dostal přes svůj zájem o inovace.

Roman Meliška je členem spolku Kolem na kole z Mladé Boleslavi, spoluautorem stejnojmenného newsletteru a podcastu Urban Caast

„Jasně se totiž ukazuje, že města, která utlumila autodopravu a nahradila ji třeba právě cyklistickou infrastrukturou, jsou města, ve kterých se lépe žije,“ říká. „Je v nich výrazně nižší hladina hluku a především nebezpečného znečištění ovzduší. Auta a automobilová infrastruktura, včetně parkovacích míst, navíc zabírají velké množství místa, které bychom jinak mohli využívat my všichni,“ dodává.

V Česku se ale podle Melišky neustále opakuje, že tu lidé nejsou ve městech zvyklí na kole jezdit, že je tu mnoho kopců a čtyři roční období. „Vždycky slýchám, že v Nizozemsku na kole jezdili vždycky, ale to není pravda. Až do 70. let to tam vypadalo jako u nás, všude auta. Teprve potom začali svoje města měnit,“ oponuje běžně rozšířeným názorům.

Během jarní vlny epidemie se navíc ukázalo, že měnit dopravní infrastrukturu jde velmi rychle. „I ve státech, které dbají na systém a byrokracii, jako třeba Německo, byli schopní velmi rychle reagovat,“ tvrdí. „Za poslední měsíce přibyly v evropských metropolích desítky a desítky kilometrů nových cest pro cyklisty. A to nejen na západ od nás, ale třeba i v albánské Tiraně nebo v Bratislavě.“

Čtěte také

Rozporuje také častý český argument, že omezení autodopravy by odnesli podnikatelé. „Zkušenosti ze zahraničí jasně ukazují, že k ničemu takovému nedochází. Naopak, pokud se lidé pohybují primárně MHD a na kole, tak se jich po ulicích pohybuje výrazně víc a podnikatelé z toho mají větší užitek.“

Na otázku, proč tedy zatím v Česku v dopravních trendech tak zaostáváme, Roman Meliška jasnou odpověď nemá. „Já myslím, že to čeká na první dva, tři chytré starosty a starostky, kteří se toho chopí, ukážou, že to jde, a rozjezdí tak celé Česko,“ věří.

Jaká opatření můžou radnice udělat hned teď, aby se doprava v jejich městech zlepšila? Neodnesou podporu cyklistiky chodci a ti, co využívají veřejnou dopravu? A proč bychom měli ve městech omezit rychlost aut třeba na 30 kilometrů v hodině? Poslechněte si celý rozhovor s Romanem Meliškou.

Spustit audio

Související