Člověk by měl prožít život v kvalitním městě, ne v kabině automobilu, říká architekt Osamu Okamura
„Někdy se mi zdá, že naše nakládání s prostorem je neekonomické a neefektivní,“ říká v magazínu Spot architekt a děkan Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci Osamu Okamura. V rozhovoru popisuje, co se podařilo a co naopak ne při navrhování nové pražské čtvrti v Bubnech i co znamená pojem „patnáctiminutové město“ a proč bychom o něj měli usilovat. Došlo i na ne-dostupné bydlení a inspiraci Vídní nebo na potřebu dostat auta z centra.
Osamu Okamura se vedle mnoha jiných aktivit podílí na přípravě nového rozvojového území na Praze 7. K plánování Bubnů sice město a městská část přistoupily odpovědněji, než je tomu v Praze zvykem, přesto si zveřejněný návrh vysloužil také dost kritiky od některých odborníků nebo neziskových organizací. Třeba za to, že si město nedokázalo dostatečně prosadit své zájmy a že v nové čtvrti bude málo bytů dostupných pro obyčejné Pražany. Osamu Okamura souhlasí s tím, že nedostupnost bydlení je jedním z největších problémů Prahy, ale upozorňuje, že naprostá většina pozemků v Bubnech je soukromých. Podle Okamury by je město muselo vykoupit anebo nastavit nějaký typ regulace, například že 20 % z každého projektu budou malometrážní byty. „To už je ale poměrně velký zásah do soukromého vlastnictví. V některých zemích a městech to ovšem tak funguje, tudíž to není úplně nerealistické. U nás to ale ještě nemá precedent,“ říká Okamura.
Čtěte také
Nová čtvrť a současná města obecně by měly být podle Okamury městy krátkých vzdáleností neboli takzvanými „patnáctiminutovými městy“. Takový je například i plán pařížské starostky Anne Hidalgo. „Znamená to, že do 15 minut chůze od svého bydliště byste měli obstarat všechny své životní potřeby,“ vysvětluje Okamura. Většina tuzemských sídel tento požadavek zatím nesplňuje. Okraje českých měst tvoří sídliště, která byla podle Okamury stavěna jen jako čtvrti pro bydlení, centra jsou zase zahlcena auty. „Snažíme se o to, aby člověk trávil život v kvalitním prostředí města, a ne v kabině automobilu,“ říká architekt.
Čtěte také
Lidé si ovšem život na sídlištích a okrajích měst, nebo dokonce úplně za městy pochvalují a ve vnitřních městech by mnoho z nich bydlet nechtělo. Osamu Okamura ale upozorňuje, že současná centra by na rozdíl od center minulosti neměla být orientována na automobilovou dopravu, ale na člověka, na kvalitu života a bezpečnost. Podle Okamury si také nemůžeme dovolit roztahovat města neustále do šířky tak jako dříve, kdy se tolik nehledělo na ekonomickou udržitelnost a na ekologické otázky, které jsou dneska naopak věcí přežití.
Dotují obyvatelé center lidi žijící na okrajích měst? Zlepšuje, nebo zhoršuje se život v Praze? A jaké jsou největší problémy hlavního města? Poslechněte si celý rozhovor s Osamem Okamurou.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka