Co vám ve skutečnosti dala škola, kromě stresu a strachu ze zkoušek? Vzdělávání potřebuje změnu
„Na krizovém poradenském chatu bylo časté téma strach ze zkoušek,“ říká v Balancu sociální pracovník, krizový intervent a psychoterapeut ve výcviku Jan Vališ. Škola umí s psychikou pěkně zamávat, společně s rodiči někdy velmi tlačí na výkon a neuspět u zkoušky působí jako fatální hrozba. Přitom ne každá škola učí věci, které jsou pro studující užitečné. Chyba není příležitost se něco naučit lépe, ale problém. Jak proplout školním prostředím a zachovat si duševní pohodu?
„Když vás téma výuky nebaví, je dobré, aby vás alespoň neštvalo.“ Jan Vališ si myslí, že výuka by měla být zábavná a zajímavá. Ne na úkor smyslu, u zdánlivě abstraktních témat je důležité vysvětlit, proč se je máme učit, k čemu nám jednou budou.
Čtěte také
Když má celá třída špatné známky, je to spíše vizitka vyučujícího než neschopnost studentů. Tupé biflování a opakování sděleného člověka nerozvíjí. I když je samozřejmě řada věcí, které si prostě musíme zapamatovat. Ve výuce ale chybí, kromě lepší formy, také obsah. Složenkami se už dnes neplatí, ale jak zpracovat daně nebo posoudit pracovní smlouvu, nás mnohé školy neučily.
„K čemu je, když si pamatujeme historická data, když nevíme, k čemu události vedly?“ Ve výuce chybí třeba mediální výchova, praktické věci, které se budou v životě hodit. Rozvoj kritického myšlení, ale také práce s emocemi, navazování a udržování vztahů a příprava na budoucí povolání. Obecně dovednosti a znalosti, které podporují rozvoj člověka, empatii a sounáležitost.
Poslechněte si celý rozhovor o mezerách ve školství, strachu ze zkoušek, známkování a tlaku na výkon.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.