DESKA TÝDNE: Byli jsme a budem. PSH nás na Debutu berou na výlet do minulosti

PSH
PSH

Pražské rapové trio Peneři Strýčka Homeboye po devíti letech od poslední desky Epilog přichází s Debutem. Tvrdohlavost onoho „muset dělat věc“ je na nahrávce znát z každé skladby. Sice prošli tolik part, že jim zůstala jen ta srdcová, ale současnost je nutí především vzpomínat a zůstávat i zvukově v minulosti. Mnohem víc než svobodná a od žánrových klišé osvobozená nahrávka je Debut potvrzením, že u PSH je všechno už tak nějak jedno.

„Pro nás to byl život – ne móda, sorry,“ rapuje Vladimir 518 v Bony a Klid. Jedna ze dvou skladeb, které se v názvu odkazují k československé kinematografii 80. let, ve svém příběhu prozrazuje, jaké to bylo v 90s, kdy v Čechách vše okolo rapu pomalu začínalo a PSH byli, nesporně, u toho. Z celého Debutu, nahrávky, na kterou se čekalo devět let, a mnozí ani nedoufali, že po Epilogu vůbec něco dalšího přijde, je možná tento moment nejstěžejnější. Méně bombastický výběr hostů (benjamínek labelu 7krát3, Katarzia, Bert & Friends a další) ani decentní koketování s inspiracemi v beatech Kendricka Lamara, například v rámci povedené píšťalové extáze v tracku s Katarzií, totiž nezastřou to hlavní. PSH se nám snaží nenápadně sdělit, že co se týče rapu, dobře už bylo. Tenkrát ovšem nebyla většina současné rapové posluchačské základny ani na světě.

PSH na Debutu dělají to, co jim šlo a jde nejlíp – vzpomínají. Ohlíží se za minulostí opakovaně přes obě ramena, připomínají, jak moc pořád makají, popřípadě že jsou na cestě jak Jack Kerouac. Během devítileté pauzy se ale nikam zvlášť neposunuli a pravděpodobně ani není účelem Debutu nějaký zásadní posun prezentovat. Zestárli a zmoudřeli, jak se na desce několikrát mezi řádky zmiňuje. Už vědí, že občas je lepší mlčet (Pssst feat. Maniak). A dokonce i trochu si ze sebe vystřelit.

Nepouští se totiž ani své pověstné nadsázky – stačí se podívat na názvy jednotlivých alb – nicméně právě na Debutu tohle působí poněkud prkenně, až strojeně. Skit Petra Čtvrtníčka s názvem Štvrtníček, který má být humorným rozborem předcházející skladby Low Budget, působí opět jako návrat do časů, kdy šel do kin film Česká RAPublika, popřípadě rozdrnkává nostalgickou strunku v posluchačích, kteří usedali k televizi, aby zhlédli čerstvý díl satirického pořadu Česká soda. Očistu smíchem a radostné vběhnutí do druhé půli desky to ovšem úplně nevyvolá.

Nejsilnější momenty celé desky patří překvapivě Orionovu experimentování s R&B vokály. Ty nejlépe vyznívají ve skladbě Co jsi čekal, která je jedním ze světlejších momentů desky. Ani v ní však nechybí nostalgické pošilhávání po časech dávno minulých. K tomu lepšímu patří i Role X s Katarzií, kde se objevuje alespoň zajímavější a nestandardně vybočující beat.

Debut není přelomovou deskou pro PSH ani v kontextu českého rapu, neboť tvrdohlavě následuje dříve načrtnutou cestu a nesnaží se zavdat si se soudobými rapovými trendy. To je svým způsobem dobře, protože opak by vyvolával spíš pocity trapnosti. Působí spíš jako zdravice pro staré fanoušky – ještě tu pořád jsme a zvládneme dělat věci společně. A pro ty nové a potenciální je to hozená rukavice – bude o tři staré vyžilé pardály, jak parafrázuje obal desky s vyžilými prostitutkami, v současném rapovém světě zájem? I poté co svému potenciálnímu mladšímu publiku vlepí už v úvodu desky mravokárný políček, že pro ně je rap pouhou módou?

Jak se projevuje u PSH jejich tendence k nadsázce? Jak funguje na Debutu? Bude to opravdu poslední deska? Jaké jsou světlé momenty celé nahrávky? A může Debut zaujmout mladší posluchače? Poslechněte si celý příspěvek o Desce týdne ze záznamu!

PSH – Debut (2019, BiggBoss)

Spustit audio

Související