Děti svoje spory můžou řešit samy, až když vědí, jak se to dělá, říká autorka Vědomé výchovy
„Často to, když nás dítě štve, vůbec nejde o to dítě. Jde o nás, o naše dětství a o nějaké situace, které se staly kdysi dávno,“ říká Gabriela Přikrylová, akreditovaná lektorka efektivního rodičovství, autorka a knih a instagramového profilu Vědomá výchova. Zaměřuje se mimo jiné i na sourozenecké vztahy.
„Děti vnímají lásku nejen tak, že jim řekneme, že je máme rádi. Ale i skrz to, jakou pozornost jim věnujeme v každodenních situacích. S příchodem sourozence o část těchto projevů naší lásky přicházejí, proto se ptají, jestli je máme rádi a koho z dětí máme raději,“ říká lektorka. „Má smysl věnovat si s dítětem čas jeden na jednoho. Vyzdvihovat originalitu každého z dětí, to, v čem je jiné než jeho sourozenec, co se nám na něm líbí,“ navrhuje.
„U mladších dětí je při sporu potřeba ukázat kontext, který ony samy nejsou zatím schopné vnímat. Vidí jen to, že jim sourozenec zničil obrázek. Ale nedokážou vidět, že má sourozenec taky nějakou potřebu. Já jako rodič musím dát pochopení oběma stejně. Neznamená to, že nestanovím hranici, ale neodsuzuju, nehledám viníka, ani toho, kdo je v právu. Popisuju situaci a snažím se, aby všichni pochopili, co se děje a proč se kdo chová, jak se chová,“ vysvětluje Gabriela.
„Děti svoje spory můžou řešit samy, až když vědí, jak se to dělá. Když nasbírají dostatek zkušeností, když viděly, jak to řešil někdo dospělý a když si umějí představit, jak by se taková situace dala zvládnout. Pokud jsou na to zralé, je v pořádku je v samostatnosti podpořit, protože se do sporů s vrstevníky i s dalšími lidmi určitě budou dostávat,“ dodává Gabriela Přikrylová.
„Výzvou jsou pro mě situace, kdy sama nejsem v pohodě.“ Poslechněte si rozhovor s autorkou Vědomé výchovy Gabrielou Přikrylovou.
Související
-
Krabicové dýchání, metoda 5-4-3-2-1. Jaké techniky pomáhají dětem zvládnout strach, úzkost a paniku?
„Škola, strach o rodiče, separační úzkost, strach ze tmy. Děti můžou plakat, mělce dýchají, buší jim srdce,“ říká Marie Polášková z Národního ústavu duševního zdraví.
-
Kdo je hodný? Kdo je zlý? Nejlepší otázky jsou ty, jejichž odpovědi nenajdete na internetu
Do Houpaček přišli Barbora Fialová a Jiří Bartoník, nakladatelé a lektoři z platformy Pink Box, která seznamuje děti s filozofií.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.