Drogy, ekologický kolaps a spasitelé lidstva. V každé době žijeme trochu jako v Duně, teď možná nejvíc

15. květen 2024

Do kin letos vstoupil druhý díl Duny, kultovního sci-fi z pera amerického autora Franka Herberta, Netflix pak uvedl nové seriálové zpracování Problému tří těles od čínského spisovatele Liou Cch'-sina. Do podcastu Lit tak zamířil novinář Jakub Zelenka – druhý největší fanoušek těchto vědeckofantastických knih.

Frank Herbert Dunu napsal v 60. letech minulého století, tedy v době, kdy v západní společnosti výrazně narostlo užívání drog. Psychoaktivní látkou je svým způsobem i koření melanž v knížce. „Hlavně Paul Atreides má díky tomu psychedelické výjevy, vize a dokáže nahlédnout do budoucnosti celého lidstva. To samo o sobě musí být šílený trip,“ přibližuje sci-fi román Jakub Zelenka a dodává, že jeho autor měl mít údajně rád lysohlávky.

Duna patří mezi oblíbené knihy Jeffa Bezose nebo Elona Muska. Právě on ale představuje něco, před čím chtěl Frank Herbert společnost varovat. „Máme tu rodiny s obrovským kapitálem, až doslova velkorody, které hýbají ekonomikami států. Elon Musk teď privatizuje vesmír a hodně států na něm závisí třeba co se týče vysílání družic,“ vysvětluje Jakub.

Podstatně horší recenze než nová Duna dostává seriál Problém tří těles z produkce Netflixu. „Je to taková přesná citace, zasazená do západního prostředí a nemá to nic navíc. Román to ale příblíží lidem, kteří o něm ještě neslyšeli,“ hodnotí Jakub. I když ho nové zpracování spíše zklamalo, zůstává velkým fanouškem knižní předlohy.

Filmové zpracování Duny má dobře našlápnuto k tomu být stejně ikonickou sérií jako Pán prstenů. Co všechno se ale na plátno nedostalo a opravdu byla verze z roku 1984 od Davida Lynche tak špatná? Pusťte si Lit Honzy Dlouhého.

autor: Jan Dlouhý
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.