Emily v Paříži je způsob, jak strávit čas, když už není jiná možnost. Lepší než drátem do oka
Nový eskapistický seriál Emily v Paříži od tvůrce Beverly Hills 902 10 a Sexu ve městě Darrena Stara šíří francouzská klišé a fotky z Pinterestu. Podívaná vyčištěná jak vydezinfikovaný záchod nepřináší emoce, je ale vhodná jako analgetikum. Proč tahle schematická pohádka plná excesivních barev přesto stojí za pozornost?
Na Emily v Paříži jsem se rozhodla dívat při hledání emočně utišujícího seriálu, který neřeší konec světa a kde neumírají děti (Raised by Wolves) a kde není nikdo probodnut vidlemi (Ratched) ani nemá akné a problémy s dospíváním na vojenské základně (We Are Who We Are). A dočkala jsem se. Jen jsem došla k tomu, že je lepší být seriálem i nepříjemně pohnut než nezažít nic. Emily v Paříži je totiž zfilmovaný Pinterest.
Emily, subtilní, až dětsky vypadající žena nejasného věku, přijíždí kam jinam než do Paříže, aby tam pomáhala s marketingem pařížské firmě Savoir, která se stará o luxusní klienty a potýká se s nedostatkem kompetencí stran sociálních sítí.
Emily sice neumí jazyk, ale svým entuziasmem a typicky americkým přesvědčením, že svět je jí nakloněn, se nakonec přes nedůvěřivost až hejty francouzských kolegů stane úspěšnou. A u toho jen tak mimochodem proleze několik stylově povlečených postelí a vykousne se s hot francouzskými filozofy a kuchaři, kteří vypadají jako nadlidé.
Při sledování Emily v Paříži se člověk neubrání srovnání se Sexem ve městě, který ostatně vytvořil stejný showrunner Darren Star. U hlavních hrdinek najdeme jisté podobnosti: obě mají kink na hyperbarevné extravagantní oblečení a ani v jednom případě moc netušíte, kde to oblečení skladují a zejména: jak si na něj vydělaly.
Rozpustilá Newyorčanka Carrie psala jeden halinopawlovský sloupek týdně a chodila v Manolo Blahnik botách po nevelkém, ale stále boho a trendy bytě. Emily jako agenturní podržtaška také neřeší peníze – kupuje si květiny, chodí nonstop do restaurací a místo spolubydlení s pěti dalšími Evropankami má romantický a malebně starý minibyt s rasistickou domovnicí.
Kromě Sexu ve městě je ale Darren Star také autorem slavného Beverly Hills 902 10. S touhle devadesátkovou klasikou má Emily v Paříži také až nezdravě hodně společného. Sex ve městě byl inovativní tím, že uprášil cestu seriálům typu Girls – ženy jsme tam viděli ještě hodně estetizované, ale už řešily anál, adopce a výchovné problémy s dětmi. Naproti tomu Emily se spíš vrací do West Beverly Hills High School za Brendou Walshovou a její partou.
Čtěte také
Ztělesněním konce milénia tu je téměř generačně nezařaditelná žena bez vlastností a emocí, o níž nevíme, jestli má rodiče, sourozence nebo třeba nějaké zájmy, čokorolky pain au chocolat a marketing se nepočítá. Emily působí na rozdíl od Carrie zcela netělesně – Carrie v Sexu ve městě s panem Božským řešila prdění, s kamarádkami vyholování, klimakterium a akné, Emily je ale vždy bez poskvrny, a to i po bujném večírku v šampanerii. Je jasné, že eskapistický seriál nemá za úkol vykreslovat realitu, ale šokovalo mě, jak je stavba postav staromódní nebo normcore, chcete-li.
Samostatnou kapitolou seriálu je vylíčení Emiliných francouzských kolegů, kteří se tu jeví jako zaostalí, sexističtí, cigarety a vlast milující lenoši, kteří před desátou nepřijdou do práce a rozhodně se nepředřou. Francouzský nacionalismus a hrdost na vlastní kulturu hraničící až s jistou arogancí jsou kromě bílých pruhovaných trik s baretem tím, co mi vytane na mysl jako největší klišé a stereotyp z legend o žabožroutech. Nemluvíte francouzsky, nemůžete si koupit růže, usoudí v jedné scéně prodavačka. Bylo ale nutné Francouze karikovat až tolik?
Říká se, že vtipy jsou dobré, pokud jsou trochu ze života. Emily v Paříži by mě bavila, i kdyby byla naleštěnou pinterestovou pohádkou, ale k tomu by navíc měla nějaké strachy a emoce, její generaci by ve scénáři nepopisoval starý pán, a kdyby si občas krkla. To nemá dokazovat mou posedlost tělesnými projevy, ale touhu do téhle fakt smutně a nudně dokonalé postavy vdechnout trochu špíny z roku 2020.
Celá dynamika seriálu je vybroušená jako kdysi moderování Lucky Vondráčkové v pořadu Kečup – dokonalé, ale bez swagu a rezignující na kauzalitu. Víc se o světě dozvíte z libovolného dílu Kouzelné školky.
Seriál Emily v Paříži vás vezme zpět do éry před Sexem ve městě. Vypráví o bezchybné a nezařaditelné postavě bez emocí, strachů i tělesnosti. I přesto může být fajn se na něj dívat. Proč? Pusťte si celý příspěvek.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.