Hergot!: „Jsem věřící, ale nepatřím k žádnému náboženství." Ayahuasca v České republice a exotický turismus

24. červen 2018
meditace - rozjímání - v přírodě

Není asi třeba dlouze vysvětlovat, o čem je nová kniha antropologa Miroslava Horáka nazvaná Ayahuasca v České republice - je o ayahuasce v České republice. Horák provedl velmi podrobný a pečlivý výzkum, v jehož rámci se zajímal, jaké jsou motivace Čechů a Češek podstoupit ayahuascový rituál, jaké jsou na jedné straně jejich motivace a očekávání, na straně druhé pak pozdější reflexe a hodnocení celé věci.

Horák - spolu se svými několika spolupracovnicemi - hovořil téměř s padesáti lidmi, kteří se rozhodli takzvanou liánu smrti vyzkoušet. V poměrně pestré paletě různých životních situací jsou podle něj výrazné dva aspekty: jednak jde ve většině o lidi kolem pětatřiceti let, což je věk podstatně vyšší než u jiných psychoaktivních látek, jednak povětšinou sdílejí přístup k víře a náboženství, který dnes angloamerická religionistika popisuje termínem "spiritual but not religious", tedy, jak uvádí jedna z Horákových respondentek: "Já jsem věřící, ale nepatřím k žádnému náboženství."
Miroslav Horák
Ayahuascové obřady mohou být také nástrojem misie, byť to není jejich primární funkce. Jsou ovšem často součástí náboženského života různých společenství víry, která má člověk díky rituálu možnost poznat. Jde o nedogmaticky pojímané křesťanství, které si nijak nepřekáží s vírou v duchy lesa, nebo náboženské tradice, v nichž se křesťanské prvky prolínají s africkými polyteismy a vírou původních národů Latinské Ameriky. Jak upozorňuje Miroslav Horák, jedním z úskalí konverzí na základě ayahuascového rituálu je existenciální pochybnost o hodnotě náboženského prožitku vyvolaného omamnou látkou. A na to, zda má váš prožitek pod vlivem ayahuascy vyšší platnost, si už musíte odpovědět sami.
 
Jak se zvyšuje poptávka po ayahuascových rituálech, mění se i situace na straně nabídky: stává se z nich možnost, jak si vydělat slušné peníze. Jediná záruka, jak nenaletět šarlatánovi nebo neskončit v necitlivých rukou, jsou podle Horáka osobní reference. Co se týče samotné exotické turistiky, Horák se nedomnívá, že by původním ayahuascovým obřadům škodila - možná právě naopak. "Zdá se," říká, "že někde mají turisté o rituály větší zájem než místní obyvatelstvo. Svým způsobem je tak udržují při životě."
 

Zajímá vás víc? V rozhovoru s Miroslavem Horákem dojde i na sekret ropuchy Bufo alvarius, tedy údajně nejsilnější psychedelikum na světě, a možná se dočkáme i osobního vyznání. Neváhejte a pusťte si celý pořad!