Jde hlavně o to, jestli kolektiv šikanu dovolí. Agrese může být i bojem o přežití, říká odbornice

5. duben 2023

„Šikana není na českých školách v každé třídě, ale v každé třídě má potenciál. Nikdy to není jen o agresorovi a oběti. Šikana je nemoc celého kolektivu a nejvíc záleží na tom, jestli ji skupina dovolí,“ říká Julie Mastná, odborná garantka organizace Jules a Jim, která pomáhá českým školám řešit šikanu.

„Stává se, že dítě funguje ve všech kolektivech skvěle a ve školní třídě se stane agresorem, jenom tam. Původci šikany bojují o pozornost, o dobrou pozici ve skupině, o sociální jistoty,“ vyjmenovává Julie příčiny, které za ubližováním stojí. „Agrese ale může být i bojem o přežití. Možná má dítě z něčeho strach, možná má z předchozí třídy špatnou zkušenost,“ dodává.

Pokud máme doma oběť šikany, jak jí nepřitížit? „Měli bychom nabídnout pochopení a vyslechnout. Rozhodně neradit něco ve smyslu ‚Tak jim vynadej, vrať jim to zpátky!‘ a podobně. Oběť se totiž stala obětí proto, že už nemá žádné adekvátní nástroje, jak bojovat,“ říká Mastná a varuje taky před bagatelizací. „To, že my jsme výsměch nebo šikanu ve škole ve zdraví přežili, neznamená, že jsme díky ní silní. Jsme silní navzdory tomuto zážitku. Stačí si jen vzpomenout, jak jsme se tehdy cítili.“

„Často se bavíme o tématu zasmát se versus vysmívat se.“ Co říkají o šikaně na školách nejnovější data České školní inspekce? Poslechněte si Houpačky.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    Mohlo by vás zajímat

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.