Je Christopher Nolan převlečený Cimrman? Akční sci-fi Tenet budí dojem nejdražší hry kultovního českého génia

4. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Tenet

BoJack skončil, Boseman bohužel jakbysmet – třiačtyřicetiletý herec podlehl rakovině tlustého střeva. Jeho odchod zbořil Twitter a zarmoutil celou afroamerickou komunitu, jmenovitě pak především Aleše, Vítka a Kamila, kteří se neváhali obratem objednat na kolektivní kolonoskopii. Protože být legendou je fajn, ale nežijící legendou už o něco méně.

Další vlnu emocí ve studiu vzbudila zpráva o ztraceném námořníkovi, který byl sice zachráněn, ale zároveň znásilněn mořskými pannami. A dokonce i panáky! Jestli mu kluci pod rouškou strojeného znechucení náhodou spíš nezávidí, není úplně jasné, ale můžete hádat. Jestliže však Čelisti něco potutelně tají, rozhodně to není názor na dlouho očekávaný blockbuster Christophera Nolana Tenet, který měl takzvaně vrátit lidi do kin. Máte strach? Dobře děláte.

„Základ toho prožitku je, že je to nepříjemný na koukání. Člověk s tím filmem bojuje a on má tendenci unikat skrz prsty. Časový hrátky jsou paradoxně věc, která na tom není moc přitažlivá,“ popisuje Kamil bolavá místa zvukově přebuzeného filmu, který by podle jeho mínění mohl být v IMAXu klidně až smrtící. Přes to všechno se mu však líbil, s čímž hrubě nesouhlasí Aleš, který doceňuje nanejvýš píseň The Plan od Travise Scotta v závěrečných titulcích.

„Já jsem měl pocit, že to je nejdražší Cimrmanova hra. Vichr z hor, inverzní bomby z hor a miny zespoda. Navíc beze stopy nadhledu – a myslím, že tahle sebevážnost stojí i za kritikou amerických recenzentů... Ta rádoby chytrost říká ‚rozuměj tomu‘ a zároveň ‚nemusíš‘, takže si vytváří malinko alibi, a pro mě je tam spousta věcí nedomyšlenejch. Vidím tam narativ náfuky a musím přiznat, že i geometrii nezáměrný srandy,“ shrnuje Aleš.

A jak je na tom s výtkami Vítek? „Nolan měl vždycky ve filmech výraznej princip, kterej čím dál tím víc začíná převažovat nad samotným vyprávěním. Jako by na začátku vymyslel konstrukční klíč a pak kolem něj stavěl příběh. Pro mě to bylo dost vidět už v Počátku, byť u heist filmu byla ta složitá zkonstruovanost poměrně zábavná. V Interstellaru to bylo zase zaobalený zajímavou prací s časem a prostorem s metaforou rodičovství… A tady najednou mám pocit holýho principu postavenýho pro filmový nerdy nebo aspíky, jak hezky říkal Ondřej Pavlík. To je prostě film pro aspíky.“ Tak schválně, co přijde příště.

Je v aspiku lepší ruské vejce, nebo zápaďácký Tenet? Dělá opulentní samožerství z Christophera Nolana automaticky vládce aktuálních filmových novinek, nebo ho zvládnou sesadit nenápadní čeští Králové videa? Jsou slavní vysušení staříci díky mladým přítelkyním o krok dál od svých životních úspor? Vykompenzoval už si Kamil šrámy na duši, které mu v minulosti způsobilo odepírání ABBY? Kolik Aleš vážil před bramborovou dietou? A bude Vítkův pobyt v Benátkách sladký? Slyšte Čelisti!

Spustit audio