Jednička není norma. I rodič by měl někdy být jen dobrý nebo dostatečný, říká psycholog

24. červen 2020

„Vysvědčení je výsledek spolupráce dítěte, učitelů a rodičů a je to i doklad o našem vztahu s dětmi. Pokud se na vysvědčení díváme s překvapením, znamená to, že jsme v průběhu školy nevěnovali pozornost něčemu důležitému,“ říká speciální pedagog Michal Kniha. Nevýhodou známek je podle něj to, že trojka staví na stejnou úroveň často nesrovnatelné žáky.

Dítěti musí být podle Knihy jasné, že jeho známky nevypovídají o tom, jaký je člověk nebo jakou má ono samo pro svoje rodiče hodnotu. Psycholog upozorňuje, že pro naše děti je důležitější, jak se na vysvědčení budeme tvářit my jako rodiče, než co je na něm oficiálně napsáno. „Jednička navíc není norma, je to známka, která ohodnocuje výbornou práci. V naší výkonnostní době se často stává, že extra vypracovaný úkol je normální a nikdo ho moc neoceňuje. A když rodiče sami sobě nikdy nedovolí být jen dobří nebo dostateční, tlak na sebe vnímá i jejich dítě,“ říká Kniha.

Vysvědčení je podle psychologa dobré brát jen jako součást konce nějakého období. Kniha doporučuje mít rituál, který bude všem příjemný a který se odehraje bez ohledu na výsledky. „Společnou procházku lesem, výlet do ZOO nebo posezení v cukrárně můžeme využít i k tomu, že si o výsledcích popovídáme. A společně se třeba zamyslíme nad tím, co můžeme společně udělat pro to, aby byly příště výsledky lepší.“

Jak děti motivovat ke zlepšení? Jak pracovat se zhoršením? A co když na sebe zbytečně přísné nároky kladou samy děti?

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.