Jednička není norma. I rodič by měl někdy být jen dobrý nebo dostatečný, říká psycholog

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Smutný chlapec, vysvědčení

„Vysvědčení je výsledek spolupráce dítěte, učitelů a rodičů a je to i doklad o našem vztahu s dětmi. Pokud se na vysvědčení díváme s překvapením, znamená to, že jsme v průběhu školy nevěnovali pozornost něčemu důležitému,“ říká speciální pedagog Michal Kniha. Nevýhodou známek je podle něj to, že trojka staví na stejnou úroveň často nesrovnatelné žáky.

Dítěti musí být podle Knihy jasné, že jeho známky nevypovídají o tom, jaký je člověk nebo jakou má ono samo pro svoje rodiče hodnotu. Psycholog upozorňuje, že pro naše děti je důležitější, jak se na vysvědčení budeme tvářit my jako rodiče, než co je na něm oficiálně napsáno. „Jednička navíc není norma, je to známka, která ohodnocuje výbornou práci. V naší výkonnostní době se často stává, že extra vypracovaný úkol je normální a nikdo ho moc neoceňuje. A když rodiče sami sobě nikdy nedovolí být jen dobří nebo dostateční, tlak na sebe vnímá i jejich dítě,“ říká Kniha.

Vysvědčení je podle psychologa dobré brát jen jako součást konce nějakého období. Kniha doporučuje mít rituál, který bude všem příjemný a který se odehraje bez ohledu na výsledky. „Společnou procházku lesem, výlet do ZOO nebo posezení v cukrárně můžeme využít i k tomu, že si o výsledcích popovídáme. A společně se třeba zamyslíme nad tím, co můžeme společně udělat pro to, aby byly příště výsledky lepší.“

Jak děti motivovat ke zlepšení? Jak pracovat se zhoršením? A co když na sebe zbytečně přísné nároky kladou samy děti?