Jessica Jones se pustila do MeToo dávno předtím, než to bylo cool

22. březen 2018

Jessica to dokázala! Obhájila výkon z první sezóny. A taky nám dala zase spoustu podnětů k přemýšlení nad otázkami dalece přesahujícími aktuální politické kauzy. Druhá řada seriálu Jessica Jones sice je o MeToo, ale stejně jako ta předchozí vypovídá mnohem víc o povaze mezilidských vztahů obecně.

Nejde si nevšimnout (zde nebo zde), jak zřetelně a nuancovaně se v druhé sezóně Jessiky Jones odrážejí témata spojovaná s MeToo. Hned v prvním díle předvede predátorská právnička Jeri Hogarth, jakým způsobem bylo a stále je z pozice moci s obviněními ze sexuálního obtěžování nakládáno. Divák si nejprve vyslechne její dojemný proslov „o sesterstvu silných žen“ na předávacím ceremoniálu, kde jsou oceňovány „ženy roku“.

Vzápětí ale – hned jak sestoupí z pódia a usedne ke stolu se svými firemními společníky – Jeri cynicky demaskuje celou šarádu jako divadlo, které musela sehrát. Aby si vylepšila jméno pošpiněné sexuálním skandálem, tak si výměnou za štědrý dárcovský příspěvek „koupila“ prestižní výroční cenu nesoucí společenský kredit a jistou míru medializace.

O MeToo před MeToo

Přímo do ohniska problematiky MeToo míří scény s vilným filmovým režisérem Maxem Tatumem. Ten si už rovnou „předplácí“ společenské vykoupení pravidelnou podporou řady charitativních a obecně prospěšných iniciativ. V momentě přímé konfrontace se sám označí za skutečnou a jedinou oběť. Jeho projev je jak z učebnice vyviňování se v šedé zóně intimity: vše, co dělal, činil z upřímného citu, a to spíš ženy naopak zneužívaly jeho slabosti a náklonnosti. I proto mu Trish Walker v průběhu klíčového dialogu několikrát vmete do obličeje, že jí tehdy bylo 15 a její svolnost vlézt s ním do postele byla nevyslovenou podmínkou získání role ve filmu (o své matce ze stejného důvodu mluví jako o kuplířce, která Tatumovi svou dceru výměnou za slávu a peníze předhodila).

Mnohé překvapí, že kauza MeToo vypukla až po ukončení produkčních prací na seriálu a na jeho obsahovou stránku neměla prakticky žádný vliv, jak dokládají třeba vyjádření představitelky hlavní role Krysten Ritter. Spíše než jako důsledek medializované kampaně je seriál příběhovou ilustrací situace ve filmovém byznysu. V hlavních kreativních pozicích při tvorbě druhé sezóny převažovaly ženy, všech 13 epizod má kupříkladu ženskou režisérku (což ani zdaleka není dnes zvykem). A volba Mezinárodního dne žen jako data premiéry je také zcela jasným statementem. Z tohoto důvodu zřejmě dostává tentokráte více prostoru postava Jessičiny nevlastní sestry Trish, bývalé dětské filmové a hudební hvězdy, v současnosti působící jako rozhlasová moderátorka s investigativními ambicemi.

I kdybychom se nálepce snažili vyhnout sebevíc, Jessica Jones v nejlepším slova smyslu pojem „ženský seriál“ určitě naplňuje. Už první sezóna uhranula dokonalým a důsledným přepólováním genderového stereotypu vážícího se k žánru, kdy všechny ústřední aktivní kladné postavy byly ženy (Jessica Jones, Trish Walker, Jeri Hoghart). A ačkoli jejich protivníkem byl muž, nestal se samotný gender (boj pohlaví) hlavním tématem, protože démonický záporák Kilgrave psychicky „napadal“ muže i ženy bez rozdílu. Syrové vylíčení situací, kdy jsou lidé nuceni při plném vědomí činit něco proti vlastní vůli, je nejpřímočařejším vyjádřením podstaty znásilnění, s jakým se v popkulturním hlavním proudu můžeme setkat.

Seriálová psychoterapie Jessicy Jones

03534047.png

Jessica Jones je něco mezi ženskou verzí Nicholsonova Jakea Gittese z Čínského města a citově frustrovaným policajtem z detektivek. V psychologickém dramatu, které mixuje komiksové i noirové zákonitosti, čelí nejlepšímu záporákovi marvelovského komiksového světa.

Rodiče si nevybereš

Druhá sezóna navazuje na tu úvodní plynule a pozvolna. Malcolm opravuje Jessičinu kancelář zdevastovanou v koncovce minulého příběhu, Trish pokračuje v pátrání po mysteriozní organizaci IGH a Jessica se dál valí jako správné hard-bolid soukromé očko od jedné lahve whisky k druhé, od sledování nevěry k vyhrabávání špíny na nepohodlné osoby. Pomalejší vyprávění a subtilnost výrazu seriálu Jessica Jones svědčí asi nejvíc z celé Netflix franšízy marvelackých komiksů. Ani s Mattem Mardockem, ani s Lukem Cagem, či Dannym Randem nesdílí totiž Jessica žádné ideály, které by vytyčovaly horizont její budoucnosti. To, co se jí opakovaně plete pod nohy, je její minulost.

Jak potvrzuje v rozhovoru i showrunnerka seriálu Melissa Rosenberg, k titulní hlavní postavě pomalu vystupují významově na úroveň další, považované prozatím za vedlejší. Malcolm, Trish i Jeri Hogarth dostávají své silné epizodní linie, které se potkávají s tou ústřední spíše jen sporadicky. Zápletky pak často vznikají jako důsledek řady sobeckých rozhodnutí a vzájemných neporozumění. A čím více se i přes to všechno Jessica snaží odpoutat od života svého i těch druhých, tím více se jí prostřednictvím osudů jejích blízkých zpětným rázem připomíná, že něco takové není ani možné.

Ze seriálu Jessica Jones 2

Proto asi také učinili autoři a autorky této sezóny jejím hlavním tématem rodinné vztahy, důsledky jejich nefunkčnosti respektive. Život Jessiky, Trish, ale třeba i malého Vida (syna jedné z nových vedlejších postav – Oscara) jsou neodbytně a nezvratně ovlivňovány chybami jejich rodičů, které si nevybíráš. A nemůžeš je jen tak úplně opustit, i když je to náhodou drobný kriminálník se záznamem v rejstříku, slavomanská kuplířka nebo sériová vražedkyně. Protože jsou tu pro tebe ve chvílích, kdy je nejvíc potřebuješ. Aspoň většinou.

Jako Bonnie a Bonnie

Seriál rozhodně nenachází na vztahová a rodinná dilemata snadné odpovědi. Vyústění této sezóny je i přes smířlivou poslední scénu velmi deziluzivní. Na útěku před policií „down memory lane“ dochází Jessica sice ke smíření s vlastní matkou, ale zřejmě hlavně jen proto, že tuší, že jsou tyhle společné chvíle jejich poslední. Pár prchavých okamžiků zachycených v závěrečném dílu upomene na nejlepší renegádské romance jako Bonnie a Clyde nebo Takové normální zabijáky.

Proč Jessica Jones dělala MeToo vlny dávno předtím, než to bylo cool? Poslechněte si i zvukovou verzi.

autor: Petr Pláteník
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.