Mladá generace ovládla Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Jaké je jaro a léto 2018 podle návrhářů?
Podzimní Mercedes-Benz Prague Fashion Week ukázal hlavně mladá jména, která mají potenciál a ambici prosadit se v zahraničí. Autorská česká móda na jaro a léto 2018 z něj míří do showroomů v Paříži nebo Hongkongu. Kdo zaujal, kdo překvapil a jaké změny plánuje největší český týden módy na svůj jarní díl?
Mladá generace českých návrhářů míří do světa. Do showroomů a obchodů v Paříži, Hongkongu nebo v Saúdské Arábii se české kolekce prosazují díky sociálním sítím a profesionálním platformám, jako je Mercedes-Benz Prague Fashion Week. „Do Saúdské Arábie jsme se dostali úplně náhodou, nákupčí si nás našla na internetu. Objednala si pár našich věcí a pak se na nás přijela podívat do Prahy na Fashion Week. Dohodli jsme se na poměrně velké zakázce oděvů, které se nosí při jejich ramadánu, což byla velká výzva a velmi zajímavá zkušenost. Prosadit se více v zahraničí je pro nás momentálně prioritou,“ popisuje Iva Burkertová, designérka značky ODIVI. Na MBPFW uvedla dámskou kolekci inspirovanou tématem lidského těla. Monochromní oversized oděvy se držely pro ODIVI příznačného minimalismu s dotykem street wearu: mikiny, trika a bundy povyšovaly lesklé, nadýchané nebo průsvitné materiály, večerním šatům dodávaly dynamickou energii sportovní materiály jako dresovina.
K zahraničním hostům tentokrát patřili zástupci londýnské agentury Nanasuzuki a obchodu Axel Arigato, berlínského concept storeu Temporary Showroom nebo pařížských showroomů Romeo a Other/Wise. Pařížský showroom Romeo, který už téměř dvacet let reprezentuje mix kreativní návrhářské módy a etablovaných značek z celého světa, si na MBPFW vyhlédl kolekci Petry Ptáčkové. Designérka v ní zúročila studium v Itálii a napojení na tamní strojové pletárny. „V rámci studia jsme měli možnost se propojit s manufakturami, které vytváří kolekce velkým značkám a módním domům. Byla to skvělá zkušenost, která mi dodala energii k další práci. Otevřelo mi to hodně nových možností,“ říká Petra Ptáčková. Vedle autorských pletenin, kvůli kterým se naučila programovat pletací stroje, byly součástí kolekce pro Petru typické výšivky, kresby na látku a promyšlený systém variability jednotlivých oděvů, které se dají různě proměňovat.
Přes Paříž do Hongkongu vede cesta značky LAFORMELA. Otevřela se díky francouzskému showroomu Other/Wise, jehož zástupce Tomi Paull přijíždí na MBPFW opakovaně. „To, že jsme se dostali do obchodů v Hongkongu, pro nás bylo velké překvapení. Nečekali jsme, že se nám podaří proniknout do Asie tak rychle. Jeli jsme do Paříže se skromností, i když jsme samozřejmě doufali, že energie našich věcí zaujme,“ říká Antonín Soukup, který módu LAFORMELA tvoří společně s Mirkou Kohutiarovou. Kolekci inspirovanou estetikou cyklistiky a MotoGP na přehlídce MBPFW doplnily sandály vyrobené ve spolupráci s českou továrnou Snaha. Výsledky dřívějších spoluprací Snahy s Mirem Sabem a Petrou Ptáčkovou zůstaly jen u několika modelů pro molo předchozího Fashion Weeku. Tradiční výrobce z Jaroměře se ale podle všeho nevzdává a dál hledá cestu k funkční spolupráci s mladou generací českých designérů. Doufejme, že to tentokrát vyjde.
Šéfredaktora berlínského magazínu Kaltblut zaujala kolekce Jana Černého, který patří k nejvýraznějším novým jménům na české módní scéně. Dekonstruovaný pánský street wear s nádechem pracovních uniforem se tak možná představí na lednovém týdnu módy v Berlíně. „Do Německa bych svoji módu dostal moc rád. Je pro mě zajímavé sledovat, jak na moje věci reagují lidé z jiných zemí. Skvělá zkušenost byla letošní přehlídka v Amsterodamu, kde jsem byl díky výměnám v rámci sítě Fashion Weeků Mercedes-Benz,“ vysvětluje Jan Černý. Kolekce, kterou představil na podzimním MBPFW je inspirovaná letištěm, jeho šedí a anonymitou, ztrátou soukromí a uniformovanými pracovníky v odbavovacích halách i na odletové ploše. Ačkoliv je v ní řada výrazných extravagantních kusů, jako třpytivý džínový komplet nebo zářivě růžový overal, nechybí ani nositelné základní kusy současného šatníku, jako trika, džínovky a kraťasy, v délkách podle trendů na jaro a léto 2018.
Na další pražský týden módy se můžeme těšit v březnu příštího roku. Ředitel MBPFW Lukáš Loskot se pro Modeschau vyjádřil, že chystá refresh konceptu události. Vedle kolekcí v sezónním předstihu, které jsou určené na zahraniční trh, dostanou prostor i kolekce, které budou určené pro okamžitý prodej, ve smyslu see now buy now. Do programu by se tak vedle úspěšných mileniálů mohla vrátit i známá jména ze starší generace českých designérů.
K velmi očekávaným přehlídkám letošního MBPFW patřila show Zuzany Kubíčkové, která si po absolvování UMPRUM vybudovala vlastní značku a ateliér a na MBPFW se pravidelně prezentuje už od roku 2012. Ačkoliv se věnuje převážně zakázkové tvorbě pro lokální zákazníky, ani jí zahraniční ambice nechybí. „Prodávat do zahraničí by mě velmi lákalo, čekám ale na tu správnou příležitost,“ říká Zuzana Kubíčková. Její luxusní kolekce večerních šatů byla představená v působivém interiéru dejvického hotelu International. „Pracovala jsem s látkami od italské rodinné firmy, která se specializuje na krajku a výšivku. Některé byly tak krásné, že jsem se do nich skoro bála střihnout,“ popisuje Zuzana. Střihla do nich ale perfektně a vytvořila okouzlující sérii šatů s florálními motivy, které se budou vyrábět jen na zakázku. Špičkové materiály, zpracování a nadčasový design se promítají do cen jednotlivých modelů. Šaty se budou šít v jedné, maximálně ve dvou kopiích a tomu také odpovídají jejich ceny v desítkách tisíc.
Miro Sabo nezapřel svou lásku k volánům, velkým objemům materiálu a historii módy. Krásné a sofistikované oděvní kolekci s převahou dámských modelů ale podle mého názoru trochu ublížil styling v duchu povrchního bling efektu. Modelky na přeplácaných sexy podpatcích lehce bojovaly se stabilitou. Samotný oděv byl ale elegantní a velkorysý, s citlivě použitými zdobnými detaily v podobě skleněných komponentů z české továrny Preciosa. „Inspiroval jsem se svými zákaznicemi, tím, co chtějí nosit, jak chtějí vypadat. A rozhodl jsem se zčásti recyklovat starší materiály a tvary ze svých kolekcí. Velkou kreativní výzvou byla práce se skleněnými krystaly, které mají krásné barvy a tvary. Přemýšlel jsem o tom, jak se v historické módě pracovalo s pošíváním šlechtických oděvů diamanty,“ popisuje Miro Sabo, který se vedle módy chce věnovat i dalším produktům. Pod značkou A.LAB aktuálně připravuje vlastní linii kosmetiky a plánuje se pustit také do interiérového designu.
Za zmínku rozhodně stojí také kolekce Zdenky Imreczeové, která nezapřela dlouholetou praxi v precizní zakázkové tvorbě. Okruh jejích zákaznic se díky předvedeným minimalistickým šatům v tlumené barevnosti nejspíš rozšíří. Umírněný minimal se zajímavými detaily se dá snadno kombinovat a zvoleným stylingem posouvat od denního k večernímu oděvu pro speciální příležitost.
V programu MBPFW se už podruhé objevila přehlídka slovenské značky zaměřené na mezinárodní trh – NEHERA. Představila uvolněnou dámskou eleganci s nádechem skromnosti a purismu. Jejím mužským protipólem byla přehlídka tradiční české značky Blažek. Elegantní pánské obleky s trendovými šortkami, sandály a kšiltovkami výborně podpořil zvolený styling v duchu uvolněné bohémské energie a rozevlátého ranního návratu po dlouhé noci. Obecně byl styling přehlídek MBPFW na velmi dobré úrovni a týmy Kevin Murphy a Douglas odvedly skvělou práci na vlasech a make-upu.
Vedle zavedených a tradičních jmen se na MBPFW představily zajímavé nové tváře. Adam Kost představil perfektní pánskou krejčovinu, která je mladá a cool. Designér, který se při gymnáziu učil krejčovinu u Romana Dobeše v Národním divadle, jde letos teprve do třetího ročníku UMPRUM. Jeho práce ale působila velmi dospěle po stránce řemesla i designu. Inspirací bylo propojení chaosu a řádu a také osobnost herce Janka Gregora, kterého můžete znát ze seriálu Pustina. Základní kusy pánského šatníku se zajímavými detaily doplnily autorské boty, vyrobené ve spolupráci s českou továrnou Baťa v Dolním Němčí. Svoji bakalářskou práci ze zlínského ateliéru ADO na MBPFW uvedl Lukáš Krnáč. Jeho extravagantní modely s humorem a ironií komentovaly svět módy a lidských slabostí a zaujaly mimo jiné hledačku talentů z webové verze italského Vogue.
Své školní práce představili také studenti z UMPRUM, z Ateliéru designu oděvu a obuvi a z Ateliéru módní tvorby. Spolu s nimi se v Praze poprvé představili čtyři absolventi tokijské Bunka Fashion Graduate University. Japonské práce vynikaly náročným vypracováním a velmi profesionálním provedením. Řada modelů vypadala jako skvěle dotažený produkt, který by mohl zamířit rovnou do concept storeu.
Na přehlídky pod ochozy tenisového stadionu na Štvanici navázal showroom v Chemistry Gallery a řada dalších prezentací a akcí v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Posledním bodem programu MBPFW je festival udržitelné módy Slou Fashion Days, který v pátek a v sobotu 8. a 9. září hostí holešovický Vnitroblock. Na další pražský týden módy se můžeme těšit v březnu příštího roku. Ředitel MBPFW Lukáš Loskot se pro Modeschau vyjádřil, že chystá refresh konceptu události. Vedle kolekcí v sezónním předstihu, které jsou určené na zahraniční trh, dostanou prostor i kolekce, které budou určené pro okamžitý prodej, ve smyslu „see now buy now“. Do programu by se tak vedle úspěšných mileniálů mohla vrátit i známá jména ze starší generace českých designérů.
Playlist:
Brandy – Hardly Breathing (Dubbel Dutch Riddim Tool)
Miragal – Lialy (prod. PALMISTRY)
Anna Morgan – Grace
Bbymutha – Dark n Lovely
Mason – Fashion Killa (Papapapa)
Arca – Else (Galtier Reconstruct)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.