Modeschau: Výběr z artsemestrů v Plzni, Praze a Zlíně

17. červen 2014

Minulý týden byl nabitý zajímavými semestrálními výstavami a přehlídkami. Přinášíme průřez módou a doplňky mladých českých návrhářů z FUD Plzeň, pražské UMPRUM a zlínské UTB.

Pondělí 9. června, výstava FUD Plzeň

Sandály s vyměňovacími barevnými vršky od Moniky Lepschy, kabelka jako kosmická ústřice od Marie Niny Václavkové nebo kolekce RED Kateřiny Hynkové, která je krásná na pohled i na dotek. Výstava plzeňských klauzur rozhodně stojí za návštěvu. Ve vzdušném open space Fakulty designu a umění v Plzni je otevřená až do 30. července a nakouknout do ní můžete na facebooku Modeschau a na našem oblíbeném blogu 11 koček. Z řady zajímavých prací, které vznikaly na téma Barva a tvar, vyniká červená kolekce nainstalovaná na červeném stojanu. Bakalářská práce RED Kateřiny Hynkové si hraje s povrchovými strukturami, které jsou zajímavé pro oko i na dotyk. „Moje inspirace vycházela z dotyku, chtěla jsem vytvořit materiály, které člověka donutí si sáhnout.“ Experimentovala s plastickou výšivkou, protiskluzovými prvky, které se používají na ponožky, nebo s barvou, kterou nechala vyrůst působením tepla na materiálu, který se používá k dekoraci kytic v květinářstvích. „Zajímavé hmatové efekty nejsou jen na povrchu oděvu, ale i v kapsách. Přestože je kolekce do jisté míry experimentem, je naprosto nositelná.“ Kolekce RED je momentálně přihlášena do designérské soutěže v San Franciscu. Kateřina se ji také chystá posunout novým směrem na workshopu Red Cut pod vedením Liběny Rochové, který probíhá v rámci letošního ročníku Prague Fashion Weekendu.

Kromě Kateřiny Hynkové jsem na FUD v Plzni natáčela i s Marií Ninou Václavkovou, která vytvořila futuristické psaníčko, které vypadá jako kosmická ústřice: „Lakované plexisklo skrývá intimní vnitřnost s náročnou plastickou ruční výšivkou. Jde zároveň o kontrast anonymně průmyslově vyrobeného obalu s ručně vypracovaným vnitřkem.“ O Marii Nině Václavkové jste už v Modeschau slyšeli v souvislosti s její loňskou prací Rectangle Shoes, které jí přinesly několik domácích designových cen. „Díky článku na zahraničním webu Dezeen si mých bot všimlo Metropolitní muzeum umění v New Yorku. Rectangle Shoes teď míří do jeho sbírek.“ Poslechněte si více.

03147817.jpeg

Úterý 10. června, přehlídka Atl. designu oděvu a obuvi UMPRUM

Studenti ateliéru vedeného Liběnou Rochovou představili v Praze na Bubenské práce na téma Moje značka. V prostoru Podnik bylo vedro a nacpáno, ale přehlídka stála za to. Dobře nasvícený a ozvučený catwalk se obešel bez vysokého mola nebo přehlídkového koberce. Podobně jako na březnovém teaseru MB PFW a zlínské přehlídce Exit, ke které se ještě dostaneme, stačila jednoduše naznačená dráha na podlaze. Osobně musím říct, že je mi tahle civilní forma přehlídky mnohem příjemnější, zvlášť v případě studentských prací. Dobrou zprávou je, že do budování studentských značek se zapojilo i několik českých firem. Pomáhaly s dodáním materiálů nebo předáváním zkušeností z praxe. Například firma Kříž, specializovaná na potisk a strojní vyšívání, společnost Tylex, Triola, Adler nebo Pietro Filipi.

Osobně mě nejvíc oslovily značky PULSE (Barbora Procházková) a Narnish (Karolína Karpíšková + Sára Beránková). Zajímavá byla i Magdalena Urgela, PLOVE (Pavlína Miklasová) nebo Duto (Ondřej Kinský). Za zmínku rozhodně stojí i práce Antonína Šimona, který se připravuje na samostatnou přehlídku na podzimním Prague Fashion Weekendu. Nahlédněte na přehlídku na facebooku Modeschau. Elegantní dámská značka Narnish je nadčasová a pohodlná. Nenajdete v ní ani jeden zip nebo knoflík, vše je řešené promyšleným systémem zavinování, provlékání a zavazování, který vychází z principu objetí. Sympatické je i to, že Narnish může nosit mladá dívka i zralá žena. Značka PULSE vychází z propojení sportovního a společenského oděvu. „Výchozím bodem kolekce pro mě byla mikina, která volně přechází do bund a bomberů.“ Věci jsou pohodlné a nositelné, a přitom mají zajímavé siluety, díky kontrastu materiálů: sošný jako potažený molitan střídají síťoviny a jemné hedvábí.

03147815.jpeg

Středa 11. června, Artsemestr UMPRUM

Ve středu přes den proběhly na UMPRUM obhajoby (mimo bakalářské a diplomové práce, na které přichází řada tento týden, ve čtvrtek 19. června) a večer začala tradičně masově navštívená výstava Artsemestr. Zatímco ateliér vedený Liběnou Rochovou už měl premiéru prací na téma Moje značka za sebou, Ateliér módní tvorby vedený Pavlem Ivančicem ukázal práce letního semestru poprvé. Nakouknout na ně můžete tady. Nepřehlédnutelné byly barevně i tvarově excentrické vyplétané šaty Terezy Rosálie Kladošové (Shape & Vision 2014), inspirované domácím uměním a kočičkami. Je zjevné, že její přehlídka na Prague Fashion Weekendu bude hodně zábavná podívaná. Se sympatickou nadsázkou a ironií pracuje i kolekce Jablka a vajgly Kristýny Novákové. Zajímavým směrem pokračuje práce Filipa Hiekeho a Karolíny Liberové. Jako vědecká laboratoř plná tajemných experimentů vypadal Ateliér textilní tvorby. Představil dlouhodobou spolupráci s textilní fakultou liberecké Technické univerzity. Zajímavé studentské práce, jako chlupaté plavky ze silikonu, latexové krajky nebo botičky a vložky do bot z choroše, mi okomentovala asistentka ateliéru Markéta Vinglerová.

03147816.jpeg

Čtvrtek 12. června, přehlídka Exit, UTB Zlín

Přehlídka bakalářek a diplomek mě do Zlína přitáhla už vloni. Zatímco před rokem mě (diplomaticky řečeno) nezaujalo pojetí přehlídky, ale oslovilo mě hned několik silných kolekcí (Mongol, Tereza Rosálie Kladošová, Michaela Čapková a další), tentokrát to bylo spíš naopak. Dobře na mě zapůsobil profesionálně zvládnutý catwalk v garážích Baťova institutu: světla, zvuk, videa a syrová, ničím nekrášlená estetika místa zafungovaly jako smysluplný celek. Zajímavá atmosféra maximálně podpořila předváděné kolekce, které byly bohužel z většiny poměrně krotké, konvenční, až konzervativní. A nemám tím na mysli jen linii dortových svatebních šatů, ale třeba i špatný styling, který neprospěl třeba kolekci Adama Ptáčka. Přitom jeho práce, kterou (doufejme v jiném světle) uvidíme i na letošním prvním ročníku soutěže Sci-Fi Safari, má několik zajímavých momentů. Na zajímavé modely z přehlídky Exit 14 se můžete podívat tady. Osobně mě nejvíc oslovila bakalářská práce Eshy Mlynarčíkové (Shape & Vision 2013, Cut Club), která paradoxně dostala od pedagogů UTB nejhorší známky. Sportovně laděná kolekce oděvů, doplňků a bot je inspirovaná devadesátkami a je svým naladěním a zpracováním naprosto srovnatelná s už výše zmíněnou značkou PULSE z pražské UMPRUM. Navíc má oproti ní dotažené i doplňky a obuv. Celek se dá volně kombinovat a je naprosto nositelný. Také Esha se dostala do finále Sci-Fi Safari, a tak se na její kolekci můžete zblízka podívat na začátku letošní podzimní sezony fashion weeků v Praze.

Pátek 13. června, Cut Club: Kristýna Javůrková

Poslední zajímavou zastávkou v sérii událostí minulého týdne byla vernisáž čtvrté výstavy ze série Cut Club. Instalace v galerii A.M. 180 je pojatá jako basketbalové hřiště a představuje pohodlné unisexové košile a haleny. Kurátoři Cut Club se zajímají o přesahy a vzájemné vlivy výtvarného umění a módy. Na předchozích výstavách představili třeba práci Eshy Mlynarčíkové, Hany Frišonsové nebo švédské designérky Ninny Berger.

Playlist:
MCFERRDOG - I Wanna See (1080p)
TCTS - You (MTA Records)
MØ - Walk This Way (Sony)
Jessie Ware - Tough Love (PMR)
Sylvan Esso - Coffee (City Slang)
GEMS - Scars (Never Age Records)
Denetia Sene - Divided Van Rivers Remix (Red Bull Music)
Powerdove - Under Awnings (Murailles Music)
Luluc - Small Window (Sub Pop)
Dum Dum Girls - Too True To Be Good (Sub Pop)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.