Na kole se jezdí i tam, kde dřív byla jenom auta. O tom, jak se mění doprava, s urbanistou Tomášem Cachem

16. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cyklisté v Praze

Může být město bez aut? Nemůže. Ale může se tam jezdit také na kole, na sdílených vozítkách, chodit pěšky. Dopravní urbanista Tomáš Cach už skoro patnáct let navrhuje úpravy dopravních staveb, aby je mohli používat všichni.

O víkendu 19. a 20. září (a někde o týden později) lidé po celém světě nechají auta doma. V Paříži, Londýně, Praze i v dalších českých městech zavřou některé ulice a čtvrti pro automobily. Nechají je naplno užívat všem ostatním. Ovšem město přeci nemůže dlouhodobě fungovat bez aut. „Nejde o to, aby města byla car free, ale car lite,“ říká Tomáš Cach. Tedy aby aut bylo méně a aby se lidé pohybovali po městě co nejčastěji jinak, nejlépe vlastní silou.

Tomáš Cach projektuje úpravy pro pěší a bezmotorovou dopravu a už téměř patnáct let se snaží, aby se při plánování dopravních staveb, rekonstrukcích křižovatek nebo ulic myslelo právě i na cyklisty, chodce, lidi na vozíku.

Cyklisté v Praze

Mluvili jsme také o různých nových trendech v dopravě. Co třeba „sdílená mobilita“? Jsou společná kola a koloběžky něco víc než atrakce, která se za chvíli omrzí? Tomáš Cach věří, že ano. „Ideální stav je, když se podaří takové služby integrovat do ostatní veřejné dopravy,“ říká. To znamená, že „tramvajenka“ by platila třeba i na sdílené kolo nebo elektrokolo.   

Tomáš Cach přijel do rádia na kole. Jezdí na něm v Česku, má za sebou i několik cyklistických expedic. Z různých zemí si odnesl různé zkušenosti. Někde přetrvává „agresivně, tvrdě motorový provoz“; například v Kyjevě jezdit na kole prý nebylo nic příjemného. V Dánsku nebo Nizozemsku se vše do velké míry přizpůsobuje cyklistům, někdy i na úkor pěších.

Cyklisti v Kodani

Asi nejvíc se Tomáš Cach inspiruje ve Švýcarsku, kde umí „za relativně málo peněz zlepšit podmínky pro používání jízdního kola“, zároveň nevylučují z dopravy ani auta a chodce. Funguje to, pokud jsou lidé ohleduplní – i to se ale prý v Česku zlepšuje.

S omluvou přiznáváme, že tenhle díl Bourání je trochu pragocentrický, mluví se tam převážně o hlavním městě. Tomáš Cach také nejvíc pracuje v Praze a sám pochází z Letné. Žije tam od narození. „Nejsem hipsterská naplavenina,“ směje se.

S Tomášem Cachem o elektrických koloběžkách, co nejsou koloběžky. A také o cyklistech v Praze a o tom, jak by mohla vypadat doprava. Pusťte si celé Bourání.

Spustit audio

Související