Na ostrov lásky se jezdí za followery. Reality TV je inkubátor na influencery, říká socioložka médií Irena Reifová

26. září 2024

Největší audioportál na českém internetu

Reality TV koláž | Foto: Tomáš Berný, Český rozhlas

Jaké stereotypy a archetypy nám reality TV neustále servíruje? A jak ovlivňují nejen samotné účastníky, ale i naše vlastní vnímání lásky, krásy a úspěchu? Poslechněte si nový díl podcastu Vlna

Guilty pleasure, nízká zábava nebo bizár. To jsou nálepky, které často doprovází debaty o seznamovacích reality shows a naší obhajobu jejich sledování. Přesto tyto pořady dominují žebříčkům sledovanosti a jen v České republice se letos dočkáme minimálně čtyř nových premiér. Opravdu jde jen o pokleslou zábavu, nebo nám tyto pořady mohou prozradit něco hlubšího o naší společnosti, vztazích a kulturních normách?

„O společnosti to vypovídá spoustu věcí. Kdybych měla vybrat něco hodně výrazného, tak je to asi to, jak důležité jsou dnes emoce jako něco, co chceme jako diváctvo vnímat, čemu se chceme vystavovat a co chceme vstřebávat,“ vysvětluje socioložka médií Irena Reifová.

Irena Reifová

 

Studie, které zkoumají divácké diskuze, poukazují na to, jak je pro sledující důležitá přirozenost a autenticita. Zajímavé je, že zároveň akceptují estetické standardy, které jsou těmito pořady nastaveny. „Je pravda, že většina účinkujících, zejména ve středoevropských reality shows, má podobné vzhledové rysy. Ve více multikulturních společnostech se pomalu ustupuje od sexuální heteronormativity a objevují se zde různé etnické skupiny či lidé se zdravotním znevýhodněním. V Česku ale zůstává obsazení stále poměrně homogenní,” říká Reifová.

A mají vůbec vztahy, které vzniknou v uměle vytvořeném prostředí seznamovacích reality pořadů, šanci přežít i v reálném životě? „Považuji to spíše za výjimku než pravidlo. Účastníci těchto pořadů jsou často motivováni spíše hledáním popularity nebo budováním influencerské kariéry než hledáním skutečného vztahu. I když se může stát, že si někdo najde partnera, většina soutěžících to vidí jako příležitost k sebepropagaci,“ dodává.

Do jaké míry mají účastníci/e kontrolu nad vlastní image? Proč je izolace tak často používaným prvkem reality TV? A je věnována dostatečná péče duševnímu zdraví účinkujících, a to jak během natáčení, tak po jeho skončení? Poslechněte si nový díl podcastu Vlna. 

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu