Nedostatek učitelů. Není možné udržovat prestiž povolání, když z výdělku nedokážete uživit ani vlastní rodinu

03660182.jpeg
03660182.jpeg

České školy si dlouhodobě stěžují na nedostatek učitelů. Čeká naše školství kvůli tomu kolaps? Proč nejsou pedagogické fakulty pro maturanty volbou číslo jedna nebo proč mladí absolventi těchto fakult ve školství nevydrží? „Řada mladých lidí kvůli platovým podmínkám záhy ze školství odchází,“ říká Bohumil Kartous z Organizace EDUin.

Za posledních deset let se podle Bohumila Kartouse posunul věkový průměr učitelů na základních i středních školách blízko k padesáti letům. Nárůst učitelů v nižším a středním věku je oproti tomu nízký: „To, že v některých aprobacích chybí učitelé, to se ví roky. Třeba v matematice, chemii nebo fyzice.“ Stát chce situaci pravděpodobně řešit snížením nároků na vzdělání učitelů. Měly by se také navyšovat platy učitelů. Trajektorie mladých absolventů pedagogických fakult je totiž často taková, že přestože na školách učit začnou, po pár letech jsou nuceni z tohoto zaměstnání kvůli nízkým platům odejít, říká Kartous.

Koleje jsou životní styl. Bydlení v Praze přestává být pro studenty dostupné a zájem o koleje roste

Koleje na Strahově

Ve městě, kde stále rostou nájmy, se studentské koleje mohou stát útočištěm pro mladé lidi. Ačkoliv si nájemníci stěžují na vybavení a starý nábytek, za ubytování jsou většinou rádi. Podle vedoucí koleje Hvězda Jitky Jánošové a Perty Solimanové vedoucí ubytování na ČVUT v Praze navíc koleje přináší studentům vyžití, které v soukromém ubytování nenajdou. Jak dnes vypadají koleji a co může studentům přinést?

Studenti pedagogické fakulty si kromě špatného platového ohodnocení učitelů často stěžují, že mají během studia málo praxe. „Každý se ze mě snaží udělat odborníka na daný obor, ale potom nevím, co bych měla dětem ve škole říkat,“ říká studentka pedagogické fakulty Lenka. Bob Kartous dodává, že například podle profesora Hejného nebo doktorky Nováčkové mají být učitelé primárně učiteli dětí, ne učiteli matematiky nebo biologie. Studenti si s nedostatkem učitelů spojují také ztrátu prestiže u tohoto povolání. Za ní podle Kartouse ale zejména stojí nízké ohodnocení učitelů. Platy učitelů v Česku jsou vůbec jedny z nejnižších v rámci OECD. Průměrný plat učitele je 56 % částky, kterou vydělává jiný zaměstnanec s vysokoškolským vzděláním. „Není možné udržovat společenskou prestiž povolání, které lidem nezaručuje ani to, že uživí svou vlastní rodinu.“

Urgentní problém je taky na středních odborných školách, kde je nedostatek učitelů odborného výcviku, takzvaných mistrů. „Tohle povolání není moc atraktivní pro odborníky v průmyslových nebo jiných odborně vzdělávacích oblastech,“ říká Bohumil Kartous. Do škol je tak často problém dostat odborníky, mezi nimiž jsou například programátoři či přírodovědné obory. Kartous ale dodává, že i tyto technické obory se budou v důsledku robotizace proměňovat, nebo i zanikat. Práce, která naopak nahraditelná umělou inteligencí není, je práce s lidmi. „Právě učitelství bude mít v 21. století velkou budoucnost.“

Pusťte si další Universum a dozvíte se, jaké kraje čelí největšímu nedostatku učitelů? Co by chtěli studenti na svých fakultách změnit nebo jaká je obvyklá trajektorie absolventů pedagogických fakult?