Nejlepší letošní seriály jsou zatím Atlanta a Westworld. Mrkněte se i na další tipy

18. květen 2018
Nejlepší letošní seriály jsou zatím Atlanta a Westworld. Mrkněte se ale i na další tipy

Nejvíc jedou sci-fi a praštěné komedie. Následující výběr se zaměřuje na nejlepší televizní seriály, které se vysílaly od začátku tohoto roku. Na co se letos díváte vy?   

American Crime Story 2, FX (vysílalo se: 17. ledna – 27. března)

Nejméně spravedlivý osud letos potkal druhou sezonu antologie American Crime Story, která po skvělé první sérii (o procesu s OJ Simpsonem) převypravuje okolnosti vraždy návrháře Gianniho Versaceho. Jeden z nejzajímavějších seriálů roku totálně zapadl. Fanoušky první, přímočaré série možná odradila nečekaná autorská rozhodnutí. Hlavním hrdinou devíti epizod tvůrci neudělali Versaceho, ale jeho vraha, a vyprávět se rozhodli couváním v čase.

Andrew Cunanan v 90. letech zabil celkem pět mužů a téměř se všemi z nich měl osobní vztah. Tvůrci vzali jeho podivný příběh jako příležitost připomenout dobovou společenskou atmosféru v USA – konkrétně to, jak otevřeně své životy tehdy mohli vést homosexuálové. Sexualita ale nakonec není ústředním tématem. Kdo se nechá vtáhnout do unikátního vyprávění, jehož epizody začínají vždy o skok dřív v čase než předcházející díl, dostane univerzální temný příběh o příliš urputné touze po americkém snu. Víc si přečtěte tady.

Altered Carbon, Netflix (vydáno: 2. února)

Altered Carbon je asi největším sci-fi překvapením roku. Ujetá kyberpunková jízda od Netflixu z budoucnosti, kdy lidstvo (částečně) překonalo smrt, se občas pohybuje na hranici telenovely, to ale ničemu nevadí. Rychle vám připomene povídky Philipa K. Dicka, Matrix a pochopitelně i bibli kyberpunku  Neuromancera od Williama Gibsona. Do deseti dílů, natočených podle stejnojmenného románu z roku 2003, napěchovali tvůrci tolik děje, že letošní první sezóna vydá rovnou za dvě. Podíváte se do opulentních paláců, které se vznášejí v oblacích, přeplněných neonových slumů na povrchu Země, zažijete hodně virtuální reality, násilí i sexu. Altered není nejlepší letošní seriál, nudit se ale nebudete, nejlepší na něm je, že se nebere moc vážně. Víc si přečtěte tu.

Ze seriálu Altered Carbon

Shetland 4, BBC (vysílalo se: 13. února – 20. března)

Záliba Britů v severské krimi produkci se jasně odráží v programovém schématu stanice BBC 4, kde se tituly dánské, švédské či islandské provenience objevují pravidelně. Seriál Shetland se dá vnímat jako britský pokus přiblížit se vytouženému vzoru. Shetlandské ostrovy svým strohým profilem a nízkou hustotou osídlení skutečně připomínají Island a i kouzelný místní dialekt vás odnese někam víc na sever. Příběhy detektiva inspektora Jimmyho Pereze vznikaly v prvních dvou sezónách jako dvoudílné adaptace románů Ann Cleeves, od 3. řady už ale sledujeme šestidílnou rozvětvenou krimi story, jen inspirovanou původní předlohou. V té prozatím poslední, letošní, se otevírají letité rány i případ vraždy staré více než 20 let. Thomas Malone byl soudně zproštěn viny z vraždy, vrací se z vězení domů na Shetlandy a je netrpělivě očekáván obyvateli ostrova, kteří o Thomasově nevinně nejsou tak úplně přesvědčeni. Obnovené vyšetřování jeho případu přivede Jimmyho Pereze před zatím největší výzvu určovanou malými komunitami v krizi – jak v policejní práci oddělit profesionální od soukromého. Douglas Henshall hraje jak o život, jeho Perez je tvrdý, neohrabaný i krásný jako shetlandská příroda.

Atlanta 2, FX (vysílalo se: 1. března – 10. května)

Hrdinou Atlanty je Earn, černošský student elitní vysoké, který se po vyhazovu vrací do rodného města a přesvědčí bratrance, začínající rapovou hvězdu, aby ho vzal jako svého manažera. „Sušenky?“ nabízí mu jeho spolubydlící tácek s pečivem chvíli poté, co na něj předtím ze dveří mířil pistolí. Surreálný humor vystavěný na všednodenní realitě Atlanty, která patří k nejnebezpečnějším městům USA, k seriálu přitáhl nečekaně obrovskou pozornost a z jeho autora a představitele hlavního hrdiny Donalda Glovera udělal světovou superstar. Druhá série s názvem  Robbin’ Season (období loupení) je o něco temnější, rasismus a chudoba jsou ale problémy od začátku obsažené přímo v DNA seriálu. Epizody se současně o něco intenzivněji než dřív zabývají dalším tématem seriálu – otázkou, jak reagovat na nenadálou slávu, co je fake a co je real. Takže se podíváme až k Drakeovi domů. Víc si přečtěte tady.

The Terror, AMC (vysílalo se: 25. března – 21. května)

V roce 1845 se expedice sira Johna Franklina vydala obeplout severozápadní trasou Ameriku. Lodě Erebus a Terror ale zmizely beze stopy a byly objeveny až po více než sto padesáti letech. Desetidílná série The Terror televize AMC a producenta Ridleyho Scotta je adaptací tisícistránkového hororu o ztracených polárnících. Rozmáchlé vyprávění propojuje fikci s inuitskými mýty i historickými detaily ze života britského námořnictva. Popisnost ve stylu cestopisných románů Julese Verna postupně střídá ponor do lovecraftovské krajiny, která si žije svým vlastním životem a ohrožuje všechny příchozí. Pro román i seriál je příznačné pomalé tempo, které umocňuje fyzické strádání a morální úpadek posádky uvězněné v ledových krách, na nichž se zjevuje tajemné monstrum. The Terror připomíná, že člověk – a to dokonce ani britský viktoriánský gentleman – není neomezeným pánem tvorstva.

Barry, HBO (vysílalo se: 25. března – 13. května)

Barry dělá to, co mu jde nejlépe – zabíjí lidi na objednávku. Není zvyklý si stěžovat, když se ale při sledování jedné z obětí náhodou dostane na hodinu herectví, začne mít pocit, že by svůj životní styl rád změnil a stal se hercem. Příběh hitmana s duší, která se začne probouzet na hodinách herectví, je zpočátku praštěnou komedií, postupně v ní ale začíná jít do tuhého, aniž by přestala být vtipná. Nejenže podsvětí Barryho, který touží jej opustit, neustále vtahuje zpátky, zároveň mu začíná docházet, že emoce, které díky vraždění zažívá, by z něj mohly udělat druhého Al Pacina. Kontrast narcistního rádobyuměleckého hereckého prostředí a roztomile pragmatického uvažování gangsterů z Čečenska, kteří chtějí Barryho schopnosti vytěžit, stejně jako jeho herecký kouč, vykulené oči Billa Hadera i suprvtipné výkony ve vedlejších rolích nutí člověka uvažovat, co stačí k dobré komedii – Barry to každopádně všechno má.

Legion 2, FX (vysílá se: 3. dubna – 12. června)

Supermutant David Haller aka Legion v 1. sezóně tak trochu zabloudil ve své vlastní hlavě, ale i tak to byl jeden z divácky nejvíce WTF zážitků minulého roku. Letos se produkce seriálu ze stáje televize Fox přesunula z chladného Vancouveru za teplem a penězi do LA a je to myslím znát. Teda na reáliích moc ne, protože Legion se až deklarativně odpoutává od vázanosti na X-Men franšíze a realitě vůbec. Showrunner Noah Hawley ještě víc popouští uzdu své kreativitě a bezbřehé fantazii – hyperrealistická prostředí jak z Beckových starších klipů se plní hudebními výstupy, hned v první kapitole/epizodě je uvedena na scénu postava s proutěným košem na hlavě, za kterou promlouvají zpěvně 3 kníraté ženy, a David zjišťuje, že si nepamatuje rok svého života. Možná tam někde leží klíč k mysteriu jeho identity, proto se seriál zcela zákonitě vydává (minimálně) dvěma časovými směry, dopředu i nazpět. Do toho všeho se někde kolem toulá nemateriální superpadouch Shadow King, který přebývá v cizích tělech, a Davida snad v brzké budoucnosti čeká setkání s veleslavným otcem. Legion je seriál, na který snad nejvíce sedí klišé „uvidíte, co jste nikdy neviděli“. Ale nemusí se vám to líbit…

Killing Eve, BBC America (vysílá se: 8. dubna – 27. května)

Eve je agentkou britské MI6, Oksana novodobou brutální Nikitou ve službách anonymní organizace, pro kterou s entuziasmem dvanáctileté holky zabíjí vytipované oběti po celé Evropě. Občas se ale nudí, nikdo jiný v její „hře“ není tak dobrý jako ona. Až na Eve, která se jí vyrovná alespoň zápalem pro svou práci, kterou je momentálně Oksanu vypátrat a chytit. Další komedie s nájemným vrahem (tedy vražedkyní) a překvapivě roztomilým, až laskavým humorem je klasická krimi hra na kočku a myš. Anebo neobvyklá romance? Killing Eve neprozrazuje všechno najednou. Tenhle oddychový, ale chytrý seriál odkoukáte hlavně kvůli sympatickým, nejednorozměrným postavám.

Ze seriálu Killing Eve

The Expanse 3, Syfy (vysílá se: 11. dubna – 27. června)

Seriál The Expanse z dílny televize Syfy se zjevil na nebi sci-fi produkce jako meteor. Zahořel silně a intenzivně a zatím odmítá padat. Příběh posádky odpadlické vesmírné lodi Rosinanta od počátku vyprávění notně zkošatěl, přibývá příběhových linií i klíčových postav a člověku známý vesmír se ukazuje jako místo střetu nevypočítatelných protilehlých sil. I přes patrné nedostatky okouzluje The Expanse vypravěčskou těkavostí, se kterou jsou schopni tvůrci seriálu ignorovat zažitá pravidla gradace a návaznosti uvnitř jednotlivých epizod i celé sezóny. Některá z příběhových linek se může bez upozornění a se silou setrvačnosti najednou vydat netušeným směrem, aby jako vesmírné těleso s nevyhnutelností nakonec jednou protnula cestu jiné. Nenajdete lepší alegorii mechaniky vyprávění než bitevní raketoplány pohybující se po svých drahách prázdným vesmírem směrem k nevyhnutelnému konfliktu. Přitom všechny bitvy mohou být už předem prohrané, protože lidským vesmírem se pomalu rozprostírá netečná mimozemská protomolekula, o které se snad víc už dozvíme ve 3. sezóně.

Westworld 2, HBO (vysílá se: 22. dubna – 24. června)

Druhá sezona vizuálně i vypravěčsky opulentního Westworldu Jonathana Nolana (Memento, Dokonalý trik, Temný rytíř) a jeho manželky Lisy Joy potvrzuje, že jejich seriál není jen dokonale promyšlená skládanka různých časových rovin, ale sci-fi srovnatelné s nejoblíbenějšími filmovými tituly. Tradiční otázku po tom, co dělá člověka člověkem a jakou roli hrají při utváření identity vzpomínky, láska a prožitá bolest, v první sezoně doplňoval komentář k tomu, jak dnešní vypravěči konstruují příběhy a používají postavy. Ve druhé sledujeme další vrstvu příběhu, která se ve stejné době, kdy Mark Zuckerberg a další CEOs promýšlí strategie svých společností, zaměřuje na vlastnickou korporaci Delos a její záměry s parkem plným robotů. Utajený sběr dat návštěvníků je jen jedním z nich. Westworld není Lost. A pokud ano, tak se zkřížilo minimálně s Blade Runnerem, Battlestar Galacticou a reflexí politického a technologického vývoje posledních dekád.

Ze seriálu Westworld 2

Handmaid’s Tale / Příběh služebnice, Hulu (vysílá se: 25. dubna – 30. května)

Když loni televize Hulu uvedla desetidílnou adaptaci kultovní dystopie Margaret Atwood Příběh služebnice, seriál přesně zapadl do dobových nálad. Promyšleně pracoval s aktuálními strachy amerických menšin a liberálů náhle odsunutých politickým vývojem stranou a zároveň živil obavy z toho nejhoršího, co obsahuje kolektivní historická zkušenost. Druhá série už se musí obejít bez opory v románové předloze. Kromě příběhu Offred, která má coby otrokyně v totalitním zřízení Gilead donosit jejím elitám dítě, tvůrci rozvíjejí další dějové linie a mapují nová prostředí včetně tamních koncentráků nazývaných Kolonie. Retrospektivy, které v první sérii hlavně vysvětlovaly, kdo je kdo, jsou nyní provázanější s momentálními osudy postav, a jestliže úvodní sezona fungovala jako působivý horor, ta nová je spíš psychologické drama. Sledování Příběhu služebnice každopádně opět není jednoduchým zážitkem, který by umožňoval lacinou fascinaci místy extrémní brutalitou. Zato ale vyvolává soustavnou a nepříjemnou tenzi.

Pusťte si taky pokec moderátorky Hanky Řičicové a Táni Zabloudilové o seriálech, ve kterém se dostaly až ke starému traumatu z legendárního Lost a neschopnosti najít mezi dnešními seriály vymaštěnou komedii.

Spustit audio
autoři: Táňa Zabloudilová, Petr Pláteník, Jarmila Křenková, Matěj Schneider