Nejlepší palivo pro mozek ve zkouškovém: Čokoláda, káva nebo něco úplně jiného?

učení - student - studenti
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy učení - student - studenti

Mozek při své práci pálí sacharidy, především glukózu. Mohlo by to znít jako dobrá omluvenka pro opakované nájezdy na lednici, velké množství spořádané čokolády a mražené pizzy, základní studentovy výbavy na zkouškové období. Bohužel to tak úplně nefunguje. Jak se správně stravovat, když je mozek pod extrémní zátěží, si ujasníme se specialistkou na výživu Margit Slimákovou.

Pokud tělo potřebuje cukr jako palivo, umí si ho vyrobit samo. Navíc v současném západním světě je prakticky nemožné vyhnout se konzumaci sacharidů úplně. „Cukry jsou téměř ve všech potravinách, i v těch, ve kterých nám to na první pohled nepřijde, jako jsou třeba mléčné výrobky nebo veškerá zelenina,“ vysvětluje Margit Slimáková. S nadměrnou konzumací sacharidů souvisí celá řada civilizačních nemocí, jejichž největším nebezpečím je, že si jejich výskytu dlouho nemusíte všimnout. Když už se projeví, je na nápravu většinou pozdě.

Necpete se sladkostmi a myslíte si, že jste za vodou? Nepotěšíme vás. Pokud jíte bílé pečivo, těstoviny nebo bílou rýži, podle Margit Slimákové to fyziologicky v těle funguje zhruba stejně, jako když si dáte pár kostek cukru. Co se stane, když přestanete jíst nadměrné množství sacharidů? „Opravdu se nebojte žádného odbourávání svalů, ani s tuky to není tak jednoduché. Nebudete se ale cítit tak často hladoví a unavení a nebudete mít chuť neustále něco pojídat,“ popisuje Margit Slimáková. Typické pro konzumaci potravin s velkým množstvím sacharidů je totiž rychlé vyhladovění a pocity ztráty energie, které souvisí s kolísající hladinou inzulinu v krvi.

Studium - studentka - učení se

Máte ve zkouškovém výčitky pokaždé když se věnujete něčemu jiném než učení a tak se odbýváte jídlem z fast foodových řetězců nebo mraženou pizzou? Zkuste změnit především tento návyk. „Jednou z nejvíc nezdravých věcí je nepřerušované sezení. Pokud budete celý den jen sedět a něco ujídat, budete mnohem víc unavení, než když si po dvou hodinách dáte pauzu a uvaříte si opravdové jídlo,“ doporučuje Margit Slimáková

Způsobuje pití kávy nevěru?

Káva, základní studentova pomůcka k přežití zkouškového, byla po desetiletí odborníky na „zdravou výživu“ zatracovaná. „Nejabsurdnější studie, na kterou jsem narazila, tvrdí, že pití kávy zvyšuje pravděpodobnost nevěry. Je možné, že lidé zařazení do studie, kteří pili kávu, měli pestřejší společenský život, chodili možná víc do hospody,“ uvažuje nahlas Margit Slimáková. Autoři studie zvolili nejen příliš malý a nevypovídající vzorek, zaměnili navíc současný výskyt jevů za příčinnou souvislost. „Existuje také americká studie, podle které je káva velmi významným zdrojem antioxidantů. Ani ta ale není příliš vypovídající. Problém je v tom, že její účastníci jedli tak málo zeleniny, že v jejich jídelníčku byla káva opravdu jejich téměř jediným zdrojem.“

Podle současného stavu bádání se však zdá, že je pro většinu lidí káva spíše zdraví prospěšná. Je to ale návyková látka a pokud se jí budete v náročnějším období předávkovávat, povzbuzující efekt jednoduše vyprchá.

SpecialistkA na výživu Margit Slimáková

„Navrhovala bych to střídat. Zkuste zelený čaj, maté nebo jiný kvalitní bylinný čaj,“ vyjmenovává Margit Slimáková. „Co je ale pro dostatek energie mnohem důležitější, je kvalitní strava bohatá na bílkoviny a hlavně pohyb. Nemusí jít zrovna o běhání maratonu. Stačí běžný pohyb, protáhnout se po ránu, procházka v parku, vyvenčit sousedovi psa,“ navrhuje.A poslední rada na závěr? „Základem u čehokoli, co jíme nebo pijeme, je vnímat své vlastní tělo. Je to důležitější než vnímat rady paní sousedky nebo poslední studie. Obzvlášť jejich popularizační interpretace mohou být velmi zavádějící,“ vzkazujeme společně.

Jak si připravit vyvážený jídelníček na zkouškové? Poslechněte si celý rozhovor.