Nevěděla jsem, jestli můžu učit, když beru prášky. Mladá učitelka se potýká s úzkostmi

14. duben 2022

Úzkostná porucha se u Lídy objevila poprvé ve čtvrtém ročníku studia na pedagogické fakultě. Situace vyeskalovala, když jednoho dne nedokázala sama, bez podpory sestry, dojít ani na několik minut vzdálenou zastávku hromadné dopravy. Strach, že cestou umře, byl silnější.

Za jednu z možných příčin považuje mladá učitelka velké přetížení v předchozím roce studia: „Ve třeťáku jsem si zapsala spoustu nepovinných předmětů i nějaké předměty ze čtvrťáku a měla jsem toho hrozně moc,“ popisuje Lída. V dalším ročníku, který už byl klidnější, se ale dostavily úzkosti.

„Nevěděla jsem, jestli vůbec můžu učit, jestli je to dovolený, když beru prášky, jestli nejsem nebezpečná,“ zmiňuje svoje tehdejší obavy a důvody, proč se rozhodla ve svém prvním zaměstnání v soukromé škole medikaci vysadit, což její stav zhoršilo.

Čtěte také

Ačkoliv se o duševních nemocech napříč společností i profesemi mluví čím dál více otevřeně, duševní nemoc u učitele je stále trochu tabu. I z tohoto důvodu se Lída rozhodla v Diagnóze F vystoupit pouze pod svým křestním jménem.

„Když jsem na internetu hledala, jestli vůbec můžu učit, tak jsem v jedné diskuzi narazila na otázku: „Zjistila jsem, že učitelka našeho syna bere antidepresiva, nemám to někde nahlásit?“. Naštěstí tam byla i odpověď: „Buďte ráda, že je bere, kdyby je nebrala a něco jí bylo, tak je to mnohem horší“, vzpomíná Lída na větu, která jí pomohla přijmout fakt, že by jí medikace mohla pomoci.

Může učitel s duševní nemocí učit? Jak je možné zvládnout úzkost ve chvíli, kdy stojíte před třídou plnou dětí? A je třeba si s sebou do Bohnic brát kufr? O tom mluvila v Diagnóze F učitelka Lída.

Spustit audio

Související