Otevřít hrudník, prodýchat se a zpomalit, doporučuje trenér Radek Laci cviky proti depresi

20. květen 2022

Pozitivní vliv pohybu na duševní zdraví prokázali vědci v řadě výzkumů. Ve fázi hluboké deprese je ale šance, že se člověk zvedne a půjde cvičit, minimální. Co však lze zvládnout i vleže v posteli? A jak konkrétně může cvičení ovlivňovat naše duševní zdraví? O tom mluví v Diagnóze F profesionální trenér Radek Laci.

Radek je zajímavý nejen tím, jak nad tématem propojování těla a hlavy přemýšlí, ale i vlastním příběhem. Vyrostl v dětském domově, vystudoval vysokou školu, a jak rád sám říká, do dnešního dne si nenašel práci, on si ji prostě vytvořil. A ačkoliv působí na první pohled dojmem, že na něm pobyt v ústavním zařízení a skutečnost, že nemá téměř žádný kontakt s původní rodinou, nezanechaly žádné hlubší stopy, je to jinak.

Čtěte také

„Měl jsem chvíle, kdy jsem se sebou zápasil, měl jsem pocity viny, že za to můžu, že mě dali do děcáku, že jsem asi něco špatnýho provedl. Tu deprivaci nevymažeš, s tím se dá jenom pracovat. A někomu to jde líp a někomu hůř,“ vzpomíná na dobu, kdy se se svou minulostí vyrovnával. V nalezení sama sebe mu hodně pomohl právě pohyb. A tak, jako pomohl na cestě jemu, snaží se jím pomáhat i lidem, kteří za ním chodí.

Cvičení, kterému věnujeme plnou pozornost, může podle Laciho poskytnout prostor k odpočinku naší hlavě a může přinést podobné zisky jako praktikování mindfulness. Konkrétní dopady mají i jemné, pomalé dýchací cviky, které vedou k otevření a uvolnění hrudníku a snížení napětí v těle, což může mít pozitivní dopad na úzkostné či depresivní symptomy.

Co může udělat člověk v depresi, pro kterého je problém vstát a provést cokoliv, aby mu bylo lépe? Je pohyb opravdu nejlepším lékem na depresi? A kde se nám stalo, že se naše tělo a hlava odpojily? Poslechněte si Diagnózu F s Radkem Lacim.

Spustit audio

Související