Pop zamilovaný sám do sebe. Proč je sebeláska pro současné hudebníky takové téma?

31. srpen 2022

Zdá se vám, jako by z hudby vymizel tradiční love song, že namísto zlomeného srdce a romantického bolu z písňových textů slýcháme spíš opěvování sama sebe? Všímáte si správně, sebeláska je důležitým tématem současné pop music.

Charli XCX na poslední desce Crash mluví třeba o tom, že je roztomilá a výjimečná. Muži, který ji nechce, vysvětluje, že promeškal životní šanci. Lizzo na novince Special zase – jak už název napovídá – sobě i svým posluchačům připomíná, že jsou speciální. Pozici sebelásky jako nejdůležitějšího popového tématu současnosti zabetonovala Beyoncé s deskou Renaissance, která se z afirmačních textů, tedy z takových, které mají posluchače utvrzovat v tom, že jsou skvělí a zaslouží si lásku, skládá v podstatě celá.

Čtěte také

Jakkoliv se to může zdát na první pohled nepravděpodobné, i s tématem sebelásky pokračují popové hvězdy ve své protestní krasojízdě.  Pop se v průběhu minulé dekády hodně zpolitizoval, k boji za společenskou rovnost se přihlásily i hvězdy jako Drake nebo Taylor Swift, které své postoje dlouho nechtěly probírat veřejně. Populární hudbu definitivně prostoupila identitární témata a stala se médiem pro odhalování strukturálních problémů, které působí třeba rasismus nebo sexismus.

I téma sebelásky má v pojetí současných hudebnic a hudebníků nést radikální protestní poselství. Snaží se totiž vysvětlit, že ti, kdo se nás snaží připravit o práva, nás chtějí přimět, abychom se nenáviděli – ať už za barvu pleti, za to koho milujeme, nebo za to, jaké máme tělo.

Může mít všudypřítomná diskuze o sebelásce negativní dopady na psychiku? Poslechněte si celý příspěvek.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka