Prague Fashion Week: český design v podzemí Kotvy

7. září 2016

Na kruhové rampě v zásobovacích garážích Kotvy se obvykle vykládají balíky se zbožím do obchodního domu. Uplynulý víkend na ní MBPFW uvedl nejnovější kolekce předních českých návrhářů. Jaká byla podzimní edice Prague Fashion Weeku a jaké myšlenky rezonují v českých kolekcích na jaro a léto 2017?

Vlivní novináři, nákupčí, stylisté nebo fotografové. V první řadě, která byla díky kruhovému uspořádání nejdelší ze všech, seděla vedle českých VIP i řada módních profesionálů ze zahraničí. Namátkou například fotografové a editoři z Nowfashion, Schön!, W Magazine nebo WWD. Poněkolikáté už přijeli nákupčí z barcelonského Doshaburi nebo londýnského Other/Wise. Profesionalitou a osobitým vizuálním stylem zapůsobil na Prague Fashion Week James Brackenbury z londýnského studia Concrete: „Přestože jde o menší a spíše nezávislý Fashion Week, vše je velmi profesionální. Důležité je, že MBPFW má vlastní tvář a specifickou identitu, nesnaží se kopírovat Paříž nebo Londýn. Viděl jsem tu několik kolekcí, které by podle mého názoru mohly mít šanci na úspěch v mezinárodní konkurenci. S několika z nich jsem se tu seznámil. K mým absolutním favoritům patří Martina Špetlová, La Formela a Petra Ptáčková.“

Představené kolekce z velké části sázely na nositelnost, nezapřely ale jasný autorský rukopis a kreativitu, kterou na pražském mole vyhlížel například zakladatel magazínu Fucking Young!, Eduardo García Llamas. „Na Fashion Weecích hledám nové talenty, nové myšlenky a neotřelé nápady. Náš magazín funguje jako inspirativní platforma, chceme čtenářům nabídnout něco, co ještě nikdy neviděli. Nejvíce mě zaujaly kolekce od La Formela a Alter Era.“

Studentské shows ovládla UMPRUM

Přehlídky byly tentokrát koncentrované do tří dnů. Představily 17 zavedených značek, mezi nimiž nechyběli vzácní zahraniční hosté jako Martina Špetlová nebo Henrik Vibskov. Prostor dostala i studentská móda, ve speciálním přehlídkovém bloku se uvedly oba módní ateliéry pražské UMPRUM a jejich studentům patřily i dvě přehlídky Talent Card: jarní výhru v této soutěži obhájili Daniela Pešková a Filip Jakab. V oděvním designu experimentální kolekce navázali na myšlenky japonského uměleckého hnutí Moho-Ha. Vynikající propojení fantazie se skvělým technickým zpracováním předvedla v rozšířené diplomové kolekci z UMPRUM Kateřina Plamitzerová. Hedvábnou kolekci Nihon Lobendau, kterou s lehkostí proplouvá motiv létající mašle, jsme vám představili už v červnové Modeschau. Pro show na MBPFW ji ale ještě umocnily jedinečné šperky, masky a doplňky od Markéty Kratochvílové: „S Kateřinou nás spojuje skulpturální přístup k tvorbě, věděla jsem, že si mohu dovolit udělat něco velkého. Z motivů kolekce jsem se zaměřila na inspiraci princeznou Mononoke. Nosí zvláštní červenou masku, která jí dodává sílu. Masky jsem vytvořila horolezeckými lany, pracovala jsem také s dřevem soustruženým do tvarů baby bambusu a lotosového kořene.“

03700126.jpeg

Jaro 017 podle českých designérů: japonští motorkáři, boxerův ručník nebo Droběna z Popelky

Výraznou dámskou kolekci se silným autorským rukopisem představilo trio Laformela. K inspiracím patřilo rybaření, houbaření, ale také princezna Droběna z Popelky: „Zaujal nás moment, kdy Droběna vejde na ples a všichni zírají na to, jak je tlustá. Chtěli jsme ukázat, že perfekce neexistuje a každý může být výjimečný a zajímavý. Proto je na páscích ironické heslo Fit and Slim.“ Podobně jako další designéři si Laformela chválila i lokaci přehlídek: „Zásobovací garáže jsou pro kolekce skvělým kontrastem. Je vidět, že zajímavé oblečení a styl nespočívá jen v luxusu a róbách.“ Zazářila také značka Chatty, která se inspirovala japonskou motorkářskou subkulturou Bosozuku. V kolekci, která patří z většiny denimu, se objevují trendové nášivky s roztřepenými okraji. Jsou na nich výřezy z obrazů Michala Škapy aka TRONa. „Inspirovaly jsme se japonskými tuningovými gangy, které své motorky mění do neuvěřitelných tvarů. Používaly jsme pět druhů denimu, který jsme různě opíraly, trhaly a mačkaly. Pracovaly jsme také se speciálním bílým zalakovaným denimem.“ Zajímavý vývoj ukázala v kolekci z eticky barvené kůže a textilu v Londýně usazená česká návrhářka Martina Špetlová. Prostřednictvím svého oblíbeného proplétání, struktur, vrstvení a řasení konstruuje originální a zářivě barevnou architekturu kolem lidského těla. Vedle spolupráce s holandskou značkou Ecco Leather sáhla Martina i do lokálního průmyslu a do kolekce zapojila i pruženky z české továrny Elasta.

03700133.jpeg

Elegantní pánskou módu s jednoduchými grafickými motivy černých linií poslal po sezónní odmlce na molo Miro Sabo: „Inspiroval jsem se sportem a volány, chtěl jsem udělat extrémně elegantní sportovní kolekci. Objevuje se tam motiv ručníku omotaného kolem beder, pracovní název kolekce je Boxers Towel.“ Monochromní oděvy z látek z české továrny Mileta doplnily efektní sandály podle návrhu Barbory Veselé. Po roce se také na molo MBPFW vrátila Petra Ptáčková. V kolekci Introduction vůbec poprvé pracuje s brokáty. V tvarosloví se soustředí na základní rysy svého designérského rukopisu: variabilitu, sportovní nádech a kvalitní materiály. Vedle české textilky Veba spolupracovala také s tradiční jaroměřskou výrobou sandálů Snaha, která se podílela i na realizaci sandálů Barbory Veselé pro přehlídku Mira Saba. Slavnostní večerní šaty a inspiraci středověkou módou převedla do typicky velmi jemné a ženské kolekce Zuzana Kubíčková. Průsvitné hedvábné krajky zahalují paže, dekolt i krk: „Chtěla jsem udělat poctu starosvětským parádním šatům a rituálu slavnostního oblékání, které chce svůj čas. Inspirovala jsem se středověkým spodním prádlem a korzety, ale díky zvoleným materiálům je oblečení hodně lehké. Z ručních technik jsem tentokrát zvolila žabičkování a korálkovou výšivku.“

03700140.jpeg

K nejnabitějším přehlídkám patřily show ODIVI a Jakuba Polanky. Jakub Polanka se inspiroval svou stylovou babičkou: „Byla vyučená automechanička a nosila lodičky k montérkám a podobně. Hrál jsem si s kontrastem večerních šatů a klasické elegance s pracovním oděvem. Pracoval jsem také s vintage krajkami nebo firmou Abraham ze Sušice, která dělá funkční oděvy pro záchranáře. Společně s tlumačovskou firmou Psí Hubík jsme přešívali staré kožené bundy do nových kabelek.“ Kolekci předvedly modelky i výrazné osobnosti jako herečka Jana Plodková nebo fotografka Bet Orten. V barevnosti nechyběla klasická modř, do které se před přehlídkou zahalil i celý prostor garáží, u všech ostatních shows striktně červený. Iva Burkertová aka ODIVI představila komerční trendovou kolekci s dámskou i pánskou linií, na které spolupracovala s producentem a DJem NobodyListen. Vedle mola MBPFW ji společně uvedli i na party Addict, v podzemí Haly 36 v Holešovické tržnici. „Tématem byl čas, plýtvání časem, fakt, že vše je dnes rychlé, teleport. Na party, kde jsme udělali malé preview kolekce, nám přišlo přes dvanáct set lidí. Tahle forma prezentace je nám blízká, naše móda je pro komunitu kolem nás, nepotřebujeme nějaký červený navoněný koberec.“ Značka ODIVI patří k těm, kterým se vedle českého trhu daří i v zahraničí, prodává se ve Francii, ve Španělsku nebo v Saúdské Arábii.

03700141.jpeg

Petra Langerová na Slow Fashion Day MBPFW: Je potřeba změnit systém

Součástí MBPFW byla mimo jiné i právní konference, o které jsme mluvili v jednom z předchozích dílů pořadu, a také víkend věnovaný pomalé módě v Kafkově domě. Vedle 30 českých značek zaměřených na udržitelnost a etickou výrobu se na workshopech a seminářích představilo několik zajímavých hostů. Patřila k nim i Petra Langerová, designérka, která opustila pozici kreativní ředitelky v nadnárodním řetězci GAP, aby založila úspěšnou etickou značku Everlane. S Petrou pro Modeschau natáčela Eva Hudzieczková: „Módní průmysl jako takový se v globálním měřítku nachází ve velké krizi. Největší chybou je to, že značky si své zákazníky rozmazlily systémem výprodejů. Lidé už téměř nenakupují zboží za plnou cenu, ale čekají na výprodej. To pak znamená, že obchodníkova marže je nižší. Ta marže se ale musí vzít z nějakých nákladů – a to jsou většinou náklady na výrobu.“

Současný systém, který využívá lidi i přírodu v zemích Asie i Afriky, nemá podle Petry žádnou smysluplnou vizi: „V současném průmyslu pracuje tolik odborníků po celém světě, čerpá z tolika zkušeností a znalostí. Je paradoxní, že přitom nikdo neřeší, kam celá mašinerie směřuje. Proto je na čase, aby se nad tím někdo začal zamýšlet, aby se lidé začali ptát a zpochybňovat zavedené cesty. Třeba je možné najít nějaký nový model fungování. To pro mě byla velká výzva, a ačkoliv to pro mě byla riskantní volba, udělala jsem ji. Opustila jsem velkou konvenčně fungující značku proto, abych mohla růst jako designér.“

 

@sustainablefashionday #mbpfw @hanafrisonsova #deconstructed #collarshirt #slowfashion #czechfashion #modeschauradioshow

Fotka zveřejněná uživatelem Veronika Ruppert (@veronikaruppert),Zář 7, 2016 v 2:07 PDT

Řešení je podle Petry Langerové možné, ale iniciativa by neměla přijít jen zdola, ale i shora, od vlád jednotlivých států: „Nechápu, proč vlastně ještě pořád musíme tuto otázku řešit. Tyto věci by mohly podléhat regulaci ze strany vlád. Mně jako designérovi by pak ani nemohly být nabízené materiály, které nejsou udržitelné. Pokud to necháme jako dosud jen na osobním rozhodnutí každého člověka, k žádné velké změně nedojde.“ A co můžeme podle Petry Langerové udělat my sami? „Stačí využít rozum a být sám sebou. Nestarat se o to, co dělají druzí, ale o to, co dělám já. Pokud se budeme bavit o módě, tak přijít na to, kdo jsem, jaký mám styl, a přijmout své tělesné proporce. Nekupujte si oblečení s představou, že do něj zhubnete za pár měsíců. Zkuste si spíše najít svůj styl, protože pak se vám vyplatí investovat do kvalitních a drahých kousků, které vám však vydrží dlouho a budou vám slušet. Zároveň si však myslím, že v tomto ohledu už lidé udělali velký pokrok, a doufám, že to bude i nadále pokračovat.“

Playlist:
Desiigner – Overnight (Def Jam Recordings)
LaFormela MBPFW SS17 mix by Oozlum (uns)
Baccara – Yes Sir, I Can Boogie (RCA Records)
Retina Set – For a Few Dollars More (uns)
X – 21 Savage, ft. Future & AceMula (uns)
Klara Lewis – Us (Editions Mego)
Elysia Crampton & Rabit – The Demon City (Break World Records)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.