Proč Nový Prostor vyměnil redakci? Časopis opouští kulturu a politiku, užší obsahové zaměření má zvýšit prodej a víc zapojit prodejce
Nový Prostor, jehož koupí můžete podpořit lidi v obtížných životních situacích, má od začátku roku novou podobu. Výměna jeho redakce byla prý napjatá a uskutečnila se po sporu vydavatelky a dřívějších autorů během jednoho týdne. Proč bylo potřeba na výrobu časopisu najmout nové lidi a jakým směrem se má magazín dál vyvíjet, přiblížili nový lídr redakce Jan Štěpánek a také ředitelka a zakladatelka sdružení, které časopis vydává, Dagmar Kocmánková. Pro část publika a novinářské scény je výměna redakce za tým kolem Štěpánka, známého jako dřívější šéfredaktor časopisu Maxim, přinejmenším překvapivá.
V úvodníku nového čísla píše Dagmar Kocmánková, že stará redakce skončila kvůli byrokraticko- administrativním neshodám. „Nedařilo se nám najít společnou řeč,“ říká Kocmánková ve studiu Radia Wave. „Situace se začala měnit vloni v létě, kdy jsme chtěli vydat knihu fejetonů Jana Šterna. Při té příležitosti jsme zjistili, že máme špatně ošetřené smlouvy s externími autory. Licenční ujednání nám neumožňovala s materiály nějak zacházet dál.“ Podepsání nových smluv se jí prý s tehdejším redakčním týmem nepodařilo domluvit. V odpověď na otázku, jestli jde opravdu jen o administrativu a výměna nesouvisí s obsahem, Dagmar Kocmánková zmiňuje politickou vyhraněnost dřívější redakce. „Charta International Network of Street Papers uvádí, že by ten časopis měl být apolitický. To byla moje hlavní prosba – aby se od politiky oddělil. Prodejce to svým způsobem limituje. Debata o tom, jestli to má být pravicový, nebo levicový časopis, podle mě není meritem věci.“
Na otázku, zda vnímala dřívější podobu Nového Prostoru jako čistě levicovou, Kocmánková odpovídá takto: „Myslím, že ta skupina těch dopisovatelů psala pro levicová média, ale že bych tam nacházela extrémně levicové názory… byl tam například jeden článek o anarchismu, ale já bych to nerada hodnotila, jestli byl víc, nebo míň levicový, ta debata by měla být o tom, aby byl otevřenější větší populaci.“
Kromě názorů už v Novém Prostoru nenajdete ani kulturu. Podle staronového šéfredaktora Jana Štěpánka (v NP už působil v letech 2003–2006) se do nové koncepce českého street paperu bohužel nevejde: „Časopis není nafukovací. Kultura nezmizela navždycky a definitivně, ale do nové koncepce nezapadá.“ Podle Štěpánka se má Nový Prostor od letoška více podobat klasickým street paperům. „Mezi čtenářem a prodejcem je jiný vztah, než když si jdete pro noviny do trafiky, takže jsme se rozhodli, že mnohem větší část budeme věnovat prodejcům. Nechceme je ukazovat jen jako pasivní oběti své situace, snažíme se je ukázat jako kreativní lidi, který mají co říct, jít ke kořenům toho, co je to street paper, dát jim prostor, aby nám ho pomáhali vytvářet. Kvalitní kulturní rubriku si může udělat jakékoliv médium, nemusíme to být zrovna my.“
Poslechněte si celý rozhovor, v jehož závěru jsme se dotkli několika konkrétních témat z čerstvého lednového čísla. Mimo jiné i právní poradny na téma sexuálního násilí, vůči jejímu obsahu se v otevřeném dopise vymezila řada osobností. „Nový Prostor byl vždy časopisem, který o tabuizovaných sociálních problémech pojednával citlivě. Bylo by dobré, kdyby v tom pokračoval, nebo se takovým tématům pro příště zcela vyhnul. Obzvlášť v tématu sexuálního obtěžování či sexuálního násilí může špatný text poškodit ty, které už mají se sexuálním násilím zkušenost, a negativně ovlivňovat budoucí kauzy a případy,“ uvádí otevřený dopis. „To, že to občas vyznívá trochu necitlivě, je prostě tak, důležité věci, které tam měly zaznít, však zazněly,“ myslí si Jan Štěpánek. Poslechněte si celý rozhovor.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.