S mimořádným nadáním se často pojí hypersenzitivita, kdy jsou děti citlivé a dráždivé, říká odbornice

3. leden 2024

„Pokud má dítě nějaké předpoklady, je nutné je rozvíjet optimálně – ne maximálně. Když budeme děti drtit jako olivy, neznamená to, že z nich dostaneme nejlepší olej. Touhle cestou se nejde dát bez poškození dítěte nebo rodiny,“ říká Lenka Eckertová, ředitelka nadace RSJ.

„Říkám to proto, aby si nikdo nemyslel, že péče o talent znamená, že z něj dostaneme maximum. Naší prací je dovést děti v pořádku do dospělosti. Aby dokázaly dělat radost jiným, ale i sobě. Neznamená to, že se talentovaní musí obětovat jen proto, že v nich něco dřímá,“ upozorňuje Lenka Eckertová. Nadace, kterou řídí, přichází s kampaní Přemýšlivec, která představuje pestrost a rozmanitost toho, jak se u dětí může projevit talent a nadání. „To, že je někdo dobrý na matiku ještě neznamená, že je schopný zvládnout náročné matematické soutěže. Některé děti soutěžit třeba vůbec nechtějí,“ dodává Eckertová.

Čtěte také

„Nadané děti se neprojevují jedním způsobem. Může to být na jedné straně tichá introvertní holčička s knihou, na druhé straně je to divočák, který se nahlas vymezuje vůči autoritám,“ vyjmenovává Lenka Eckertová nejčastější stereotypy. „S mimořádným nadáním se často pojí hypersenzitiva, o tom je potřeba víc mluvit. Dítě je mnohem víc citlivé a dráždivé – vůči psychickým i fyzickým podnětům. A to se špatně vysvětluje lidem, kteří takhle obdařeni nejsou,“ dodává.

„Najednou čtou ‚Máma mele maso’ a nedává jim to žádný smysl.“ Jak se daří nadaným dětem v českých školách? A jak nadání poznat? Poslechněte si Houpačky.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.