S mimořádným nadáním se často pojí hypersenzitivita, kdy jsou děti citlivé a dráždivé, říká odbornice
„Pokud má dítě nějaké předpoklady, je nutné je rozvíjet optimálně – ne maximálně. Když budeme děti drtit jako olivy, neznamená to, že z nich dostaneme nejlepší olej. Touhle cestou se nejde dát bez poškození dítěte nebo rodiny,“ říká Lenka Eckertová, ředitelka nadace RSJ.
„Říkám to proto, aby si nikdo nemyslel, že péče o talent znamená, že z něj dostaneme maximum. Naší prací je dovést děti v pořádku do dospělosti. Aby dokázaly dělat radost jiným, ale i sobě. Neznamená to, že se talentovaní musí obětovat jen proto, že v nich něco dřímá,“ upozorňuje Lenka Eckertová. Nadace, kterou řídí, přichází s kampaní Přemýšlivec, která představuje pestrost a rozmanitost toho, jak se u dětí může projevit talent a nadání. „To, že je někdo dobrý na matiku ještě neznamená, že je schopný zvládnout náročné matematické soutěže. Některé děti soutěžit třeba vůbec nechtějí,“ dodává Eckertová.
Čtěte také
„Nadané děti se neprojevují jedním způsobem. Může to být na jedné straně tichá introvertní holčička s knihou, na druhé straně je to divočák, který se nahlas vymezuje vůči autoritám,“ vyjmenovává Lenka Eckertová nejčastější stereotypy. „S mimořádným nadáním se často pojí hypersenzitiva, o tom je potřeba víc mluvit. Dítě je mnohem víc citlivé a dráždivé – vůči psychickým i fyzickým podnětům. A to se špatně vysvětluje lidem, kteří takhle obdařeni nejsou,“ dodává.
„Najednou čtou ‚Máma mele maso’ a nedává jim to žádný smysl.“ Jak se daří nadaným dětem v českých školách? A jak nadání poznat? Poslechněte si Houpačky.
Související
-
Odklad první třídy nikomu dětství neprodlouží, rodiče si ho často vynucují zbytečně
„Dítě mezi pátým a šestým rokem dozrává k tomu, aby se chtělo učit. Je dobré tenhle okamžik nepromeškat,“ říká Lenka Kocumová, ředitelka 54. mateřské školy Plzeň.
-
Kdo je hodný? Kdo je zlý? Nejlepší otázky jsou ty, jejichž odpovědi nenajdete na internetu
Do Houpaček přišli Barbora Fialová a Jiří Bartoník, nakladatelé a lektoři z platformy Pink Box, která seznamuje děti s filozofií.
-
Každý druhý deváťák potřebuje doučování. Co je v českých školách špatně?
V Česku chodí podle nejnovějšího průzkumu na doučování polovina deváťáků a 41 % maturantů. Nejvíc se doučuje čeština a matematika.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.