Táhnout mrtvého jelena do útrob spirály. Průlet tvorbou Liz Harris aka Grouper
Letos uplynulo patnáct let od vydání stěžejní desky americké introvertní výtvarnice a hudebnice Liz Harris nesoucí název Dragging a Dead Deer Up a Hill. Grouper a její těžko uchopitelné, rozmlžené ambientní písničkářství se dnes už řadí do hudebního kánonu, samplují jej současní rappeři a covery desek se objevují v memech. Ve Špíně jsme se rozhodli nakouknout albu pod pokličku a prostudovat celou tvorbu Grouper, včetně mnoha spoluprací s dalším hudebnictvem.
„O tomhle albu se nedá psát, je to skoro nemožné,“ popisovaly dobové recenze páté album Grouper. Předešlé, spíše ambientně laděné nahrávky najednou doplnila deska na níž Grouper svou bytostnou zamlženost a rozmazanost začala spojovat do rozptýlených písničkových tvarů. Zvláštní, melancholické skladby se často věnovaly spánku, plynutí vody a přesně tak zněly. Grouper už v té době měla za sebou více projektů, hudbu začala dělat v roce 2005, těsně po dodělání vysoké školy, kde vystudovala výtvarné umění.
Tomu se věnuje paralelně se skládáním hudby, především dělá obrazy a kresby plné repetitvních vzorů a vedle toho tvoří murály v podobném duchu. Jistá „ohraničenost“ její výtvarné tvorby jakoby byla v přímé opozici s jejími hudebními aktivitami - vokály se topí v jakémsi šumu, skoro by se mohlo jednat o pootevřené okénko v autě při jízdě na dálnici. Neurčité plynutí, osamělost, se dotýká většiny jejích projektů. Grouper intuitivně cítí hudbu z okolí a spojuje a dává dohromady to, co po ní zvuk chce. To vše za pomoci střídání především tří nástrojů: kytary, piana a kufříku plného efektů.
V jaké spirituální komunitě Grouper vyrůstala a jak se to otisklo do její hudby? Odkud vznikla její přezdívka? Kdo je dítě vyfocené na coveru Dragging a Dead Deer? Jaký vztah má k přírodě v okolí svého domu v oregonské Astorii? Jak ovlivnila rezidence v Portugalsku album Ruins? Jací rappeři vysamplovali její tracky? S kým vším spolupracovala? Co se jí zjevilo ve snu, když v Arktidě pracovala na projektu Nivhek? A co všechny ty spirály a labyrinty? Poslechněte si celou Špínu o Liz Harris ze záznamu!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.